Liksom...
Ibland när man lyssnar när människor pratar så är det ett ord som sticker ut för mig och det är "liksom"
Vissa använder detta ord hela tiden som ett slags utfyllnad.
Jag slutar lyssna för jag hör bara ordet om och om igen.
Är det bara jag…?
/Maria
Lustigt att du nämner det för det är en olat jag märkt att jag lägger mig till med stundvis och det driver mig till vansinne! 😆
Förstår inte vart denna ovana kommer ifrån, aldrig varit en "liksom"-pratare under mina 36år… Jag hoppas jag hinner vänja av mig innan jag "smittar" andra.
// Harley
#1 Du har nog redan smittat andra. Det känns som en pandemi😀
/Maria
- Redigerat 2023-07-14 10:27 av Maria
#2: 😫
Tur att jag inte träffat/pratat med så mycket folk sen jag fick "liksom"-sjukan. Finns hopp om begränsad spridning från mig.
// Harley
3 😀
/Maria

#0: jag använder ordet, men inte särskilt ofta.
och det betyder faktiskt något. :)
#5 Det var ju inte det jag frågade om?😉
Jag undrar om det är någon mer som retar sig på överanvänding av ordet.
Klart att alla ord har en betydelse eller hur tänker du här?
/Maria
- Redigerat 2023-07-14 11:11 av Maria
När man väl har märkt överanvändningen så hör man inte resten av vad personen ifråga pratar om. Man hör bara "liksom". Tror dock att de flesta oftast inte själv är medvetna om hur ofta de säger vissa ord.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2023-07-14 11:19 av Carmarino
#7 Nej jag tror inte heller det.
/Maria
Räcker upp handen. Såå iriterande liksom 😲
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Ja, det är lika irriterande som alla som envisas med att skriva ordet dem i parti och minut! ”Dem tomaterna är så goda” 🙄 Dom är alltid rätt och accepterat i alla sammanhang sedan ett bra tag.
/Désirée
För ett tag sedan såg jag en som skrev "de" i hela texten.
Lika förvirrande men kanske inte lika vanligt😉
/Maria
#10: Jag tycker det blir met och mer vanligt med dem. Jag brukar tänka ser de inte hur illa det låter i en text.
Lite fördomsfullt kanske men jag upplever att det är yngre som skriver så.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Jag minns när jag gick I grundskolan och det är väldigt längesedan 😉. Då fick vi lära oss om "de och dem" men vi fick också lära oss att var vi minsta tveksamma så var alltid "dom" korrekt.
/Maria

#13: konstig skola du gått i…dom är ju talspråk och får inte användas i skriftspråk.
#14 Det är fel.
Såklart det får användas i skriftspråk när man inte behärskar Grammatiken.
/Maria
#12 Nej, det är förvånansvärt många äldre som också skriver dem i tid och otid, vi ser det mycket ofta här här på iFokus.
#14 Det är sedan länge fullt tillåtet och accepterat att skriva dom och det är definitivt mycket värre/ sämre att skriva de eller dem felaktigt än att skriva dom. Som sagt de och dem är på väg ut ur språket.
/Désirée
Nyss hörde jag någon på TV som använde "liksom va" ofta. Den varianten har jag inte hört så ofta.
/Maria
#17: Gah! Jag hade en lärare i högstadiet som avslutade var och varannan mening med "va" och det höll på att driva mig till vansinne!
Tackolov hade jag henne i engelska och tyska så bara hon bytte språk så var problemet löst. 😅
Kombination "liksom va" låter hemsk. 😖
// Harley

#16: ok, då har dom väl ändrat på det. :)
2026 Ordet hänger liksom med fortfarande, konstaterar Kalle Lind här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-03-03 08:58 av Fornöga
Jag har en granne som ständigt säger ”liksom va” i och för sig säger han ”va” väldigt ofta. Han låter som en äkta Göteborgare och är i min ålder.
/Désirée
"vahettere" är nog värre
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Epidemin har pågått länge.
Inte ens 1974 var fenomenet någon nyhet, då det besjöngs av Povel Ramel och Wenche Myhre…
🙂
En nutida spaning är också att "alltså" håller på att transformeras till "asså"….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-03-06 21:59 av Bo§e
En språkvetare svarade i Sommarspråket på P1 förra året på lyssnarsynpunkter om det flitiga bruket av "liksom" och andra utfyllnadsord i intervjusammanhang inte minst i radion.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-03-06 23:04 av Fornöga