Inga problem vs varse god.
Fick idag uppbackning av chefen för att jag sa ”inga problem” istället för ”varse god” när kag blev tackad för att jag höll upp en dörr. Jag påpekade då att det är mer av ett generations problem då folk i min ålder (30) och neråt oftare säger inga problem bra mycket mer än varse god. Hon vägrade dock köpa detta och jag gav således upp. Vad säger ni?
Edit: jag kan inte ens minnas när jag sade varse god utanför mat situationer, typ: maten är klar, varsegoda!
- Redigerat 2023-02-02 16:54 av Jillyana
Hör till den generationen som säger varsågod.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1: okej, får man fråga om åldern så jag vet eller känns det för närgånget?
Jag är lite över 30 och säger båda delarna. Kanske lite oftare inga problem.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#3: tack för ditt svar och input :)
Jag är 60+ och säger varsågod.
/Désirée
Varsågod säger jag också, inte "varse god"😉
Mitt barnbarn säger ickså varsågod. Han är fem år.
/Maria
Tack och Var så god är det gängse "korrekta" tilltalet. Men jag skulle inte se det som något problem om någon sade som du.
Jag skulle tolka det som att du gjorde det så gärna.
(Om du är intresserad av språk och inte tar illa upp så skulle jag i alla välmening vilja påpeka att du däremot inte använt ordet "uppbackning" rätt. Uppbackning betyder att man stöder någon "backar upp" och din chef gjorde ju tvärtom.
Du tänkte kanske på ordet påbackning som är mer av att anmärka på något som någon gjort eller sagt. Till på köpet kan ordet påbackning användas om att t ex ta mer eller ta om av mat eller dryck, eller att få löneökning. Kort sagt att öka på någonting.
Man kan också säga att din chef påtalade ett fel eller anmärkte på ditt sätt att utrycka dig. Roligt i alla fall att du är intresserad av språket.)
Och jag är gammal…..😊
- Redigerat 2023-02-02 17:16 av Sindri
#5: tackar :D
#6: Smet in dialekt i min stavning märkte jag nu när du sade det. XD
Men tack för svaret :D
#7: Tack för infon och ingen fara, jag gillar att lära mig saker och man lär sig inte om man inte frågar eller får det berättat :D
Men tusen tack för hjälpen, infon och svaret :) Allt uppskattas ^^
#0: Jag är 35 och använder både varsågod och inga problem, oftast säger jag varsågod.
// Harley
#11: tack för infon :D
#2: Är 60+ och i Skåne säger vi väl snarare "vassego" än varsågod. Det betyder samma sak men uttalas på dialekt. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag är 18 och säger varsågod.
#13: tackar :)
#14: okej, tackar :)
Det bror på situationen, Om någon tackar för något säger jag nog oftast "varsågod". Har jag gjort dem en fysisk tjänst såsom att bära väskor eller dylikt? säger jag "inga problem" Handlar det om att hålla upp en dörr? ska den vara bra tung för att få "ina problem"
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
#17: okej, tackar för ditt svar :)
Det är andemeningen som räknas, - alltså tycker jag att alla uttryck är OK. Bara man säjer det med vänlig ton. (och jag stavar konsekvent "säjer" fast jag är över 70 år) :)
#19: tackar för hjälpen :) Uppskattar detverkligen ^^