Språk iFokus

Språk

Läst 138 ggr
maxiq
2022-12-22 20:32
6

På/i

Jag har hört flera gånger liknande fraser som denna från kvällens Rapport: "mordet på en frisersalong"
De borde väl använda "i" istället för annars är det ju salongen som blivit mördad? Det är svårare när det gäller t.ex. ett mord på en Finlandsfärja men det låter lika konstigt där

Pyttelite
2022-12-22 20:37
2

Generellt tycker jag att prepositioner blir svårare ju äldre man blir.

Kanske finns det en glidning i reglerna eller in påverkan från andra språk.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
2022-12-22 23:35
1

Ack, språkets förflackning! Jag har snart gett upp! T o m i radio säger reportern "Hans mobil tappade han….." (och det var inte Hans mobil som han tappade) Sedan hör jag inget mer av det reportaget för jag bara muttrar om eländet.

Jag tycker folk blir mer och mer lata med uttal "konstitutionen" blir "konstitionen", "prenumeration" blir "prenemration" t ex. Jag har till och med hört en rutinerad. duktig reporter prata så slarvigt för ett par år sedan (kommer tyvärr inte ihåg ordet), och jag blev riktigt chockad.
Samma med ovan mening. Förr skulle man ha sagt " Mordet som skedde på en frisersalong", men nu skall ju allt gå så fort. (mutter, mutter…)

Ephraim
2022-12-23 11:44
1

Det är lurigt det där om det heter eller i om en viss plats, det varierar ju mellan olika ord (man sitter en buss men i en bil) och i vissa fall förekommer båda varianterna. Jag googlade lite snabbt ”på en frisersalong” och ”i en frisersalong” och båda ger ungefär lika många träffar. Rimligen måste man säga att båda är korrekta.

Man kan tänka sig en distinktion där ”på en frisersalong” syftar på företaget, men ”i en frisersalong” på den fysiska lokalen. Uppenbart är det dock inte en distinktion som upprätthålls konsekvent i bruket. Vad gäller huvudordet salong tror jag också att det oftare har i när det syftar på ett fysiskt rum, men när det är en sammankomst (konstsalong, bilsalong etc.).

I fallen mordet på en frisersalong eller mordet på en Finlandsfärja finns det ju teoretiskt sett en dubbeltydighet eftersom de även kan tolkas som att frisersalongen eller Finlandsfärjan mördats, men i praktiken är det nog oftast tydligt vilken betydelse som avses.

Ephraim
2022-12-23 11:47
3

En fråga på temat är också om det heter frisersalong eller frisörsalong.

maxiq
2022-12-23 12:31
1

#4: En frisör friserar i salongen så båda borde fungera

Pyttelite
2022-12-23 12:43
0

Så här svarar man på frågan om friser- eller frisörsalong i Finland.

Fråga: Heter det frisersalong eller frisörsalong?

Det kan heta både frisersalong (till verbet frisera)och frisörsalong (till substantivet frisör). Yrkesbeteckningen frisör har traditionellt använts om män som friserar män, men i dag används den allt mer könsneutralt. Både frisersalong och frisörsalong kan därför användas om salonger för båda könen där det arbetar både kvinnor och män.

Intressant är att det även är kopplat till genus.

Se här för referens:

https://www.sprakbruk.fi/-/sprakfragor-for-sprakbruk

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Språkfrågor 4/2016 Skriv ut Språkfrågor för Språkbruk Havre Fråga: Vad ska den nya produkten nyhtökaura heta på svenska? Det finns olika förslag till svenska namn på nyhtökaura – en finsk...
Ephraim
2022-12-23 18:48
0

Angående konstruktionen ”mordet på frisersalongen” tror jag heller inte att det är någon nymodighet, utan den typen av konstruktioner är urgamla. Jämförelse kan göras med boktitlar, om än inte urgamla, som Morden på Rue Morgue (Poe), som verkar ha getts ut i svensk översättning 1860, och Mordet på Orientexpressen (Christie), som gavs ut första gången på svenska 1936. Rue Morgue är alltså en fiktiv gata i Paris. Det är ju varken den gatan eller Orientexpressen som har blivit mördade.

Ephraim
2022-12-23 18:54
0

#2: Jag tror att konstruktionen ”mordet som skedde på frisersalongen” fyller en liten annan funktion än ”mordet på frisersalongen”. Det förstnämnda är typiskt sett ett förtydligande av var mordet skedde eller vilket mord av flera som avses, det sistnämnda använder man nog oftare när man så att säga ska namnge ett visst mord. Jag tror inte att det är någon större skillnad i detta avseende numera jämfört med för femtio eller hundra år sedan.

Däremot kanske man förr, åtminstone i skrift, oftare såg konstruktioner av typen ”det på en frisörsalong utförda mordet”.