Språk iFokus

Språk

Läst 186 ggr
FreddeGurra
2022-11-22 18:47
0

Ftalater

Ibland kan man läsa i media om ftalater som kan finnas i plast. Tror aldrig jag hört ordet ftalat uttalas. Hur skulle ni uttala det?

DesK
2022-11-22 19:29
2

Eftalater, alltså du säger bokstaven F och hänger på talater 😊

/Désirée

Sindri
2022-11-22 20:57
2

Jag säger det precis som det stavas.

Ephraim
2022-11-22 20:57
2

#1 Med betoning som ”estimat” (med huvudbetoning på ”at”) eller med betoning som en sammansättning "f-talat", dvs med mer tryck på ”ef”?

Ephraim
2022-11-22 20:58
2

Jag kan inte påstå att det är ett ord jag brukar säga, men jag hade uttalat det som det stavas, alltså med två konsonanter ft i början och inte någon inledande vokal. Det är det uttalet som anges i ordboken (åtminstone den jag kollat), men framför allt så är det roligt att säga. Ljudexempel från Svensk ordbok:
https://svenska.se/tre/?sok=ftalat

Exempel på en kemist (tror jag) som använder detta uttal hittas i följande video:
https://www.youtube.com/watch?v=lX-24_qC8mE

Dock verkar det vara vanligt som #1 anger att skjuta in en e-vokal i början. Svanen anger att det ska uttalas på det sättet på sin sida om ftalater:
https://www.svanen.se/svanen-forklarar/ftalater/

Hittar även det uttalet i ett nyhetsinslag:
https://www.youtube.com/watch?v=cVJAN7KsHXk

Svenska Akademiens ordböcker
Sindri
2022-11-22 20:59
1

Betoning på sista stavelsen

FreddeGurra
2022-11-23 23:15
1

Intressant att det kan uttalas på två sätt. Det är lite svårt att uttala det som det stavas ändå. Finns det andra ord som börjar på FT? Kommer inte på några.

Sindri
2022-11-23 23:25
1

#6: Nej, nu blev det fel. Jag tänkte på ftalat som singularis, men man säger ju alltid i plural, ftalater och det är andra stavelsen som betonas. Ftaláter.

Ephraim
2022-11-24 20:00
2

#6: Det finns andra kemiska ämnen besläktade med ftalater som också börjar på ft: ftalsyra, ftalamid, ftalein och kanske några andra.

Det finns även ordet ftisis som är ett gammalt ord för lungtuberkulos. Till detta har vi även orden ftisisk, ftisikalisk och ftisiker.

Man kan säga att vi har ett morfem ftong i monoftong, diftong, triftong och tetraftong, men jag hittar inga belägg för att ftong har använts som ett sjävständigt ord på svenska. På engelska finns tydligen adjektivet phthongal från samma rot men det verkar extremt ovanligt.

Sindri
2022-11-24 21:40
1

#8: Vad mycket du kan! 👌 Ett ord som börjar med fyra konsonanter, häftigt. De enda andra såna ord jag sett är märkliga namn på byar i England. Eller kanske är det Wales.
Och vad betyder phthongal?

• Redigerat 2022-11-24 21:40 av Sindri
Ephraim
2022-11-26 23:08
2

#9 Jag kan inte påstå att jag kände till ordet phthongal, men jag hittade det i ordboken. Om jag förstår det rätt är det en fonetisk term som betyder ’tonande’, som i tonande konsonanter eller vokaler. Det är dock ingen vanlig term idag.

Det gäller generellt att orden som nämnts i den här tråden har motsvarigheter på phth i engelskan: phthalate, phthalic acid, phthalamide, phthalein_, _phthisis_, _phthisic_, _phthisical_, _monophthong_, _diphthong_, _triphthong_, _tetraphthong_.

En liknande konsonantkombination har engelskan i ord som chthonic, eller ktonisk som det heter på svenska. Det betyder väl ungefär ’jordisk eller underjordisk’, framförallt om gudar i den grekiska mytologin.

Vi har grekiskan att tacka för dessa lite ovanligare konsonantkombinationer (ftalat och besläktade ord har dock ett lite mer komplicerat ursprung).

Sindri
2022-11-27 00:39
2

Jag tycker det är ett vackert ord på något sätt.
Undra om "th" är som i"though"

Ephraim
2022-11-27 14:19
2

#11: Chthonic och phthalate (m.fl.) uttalas med tonlöstth (/θ/) som i thing, inte tonande som i though. I detta sammanhang uttalas ch som /k/ och ph förstås som /f/. Uttalen blir alltså ungefär /ˈkθɒnɪk/ och /ˈfθaleɪt/ (eller /ˈfθælɪt/). Det är dock också vanligt att inte uttala första konsonanten, så det kan bara bli ’thonic /ˈθɒnɪk/ eller ’thalate /ˈθaleɪt ~ ˈθælɪt/.

FreddeGurra
2022-12-06 21:47
1

Spännande att det finns så många ord som börjar med konstiga bokstavskombinationer ändå! Man lär sig mycket på den här sajten!