Reflexion
Tycker allt oftare man ser stavningen reflexion med x istället för reflektion, vilket enligt mig ser ganska konstigt ut. Men sen kollade jag i SAOL och blev förvånad att Svenska akademin tydligen godkänt reflexion också.
Vad tycker ni? Skriver ni reflexion eller reflektion och isf varför? Skriver ni andra ord med x också, som reaxion tex?
Jag instämmer med dig, det ser konstigt ut med x.
/Désirée
Visste inte ens att det fanns de som stavar det med x. Kanske pga ordet reflex?
Själv skriver jag inte reflektion med x, av den anledningen att exempelvis 'dags' skrivet som 'dax' irriterar mig. 🙂
Håller med er andra att det ser konstigt ut med x.
Har aldrig sett det stavas på det sättet, med x. Tycker som er andra, det ser konstigt ut!
💖🧡💛💚💙💜
Jag tror heller inte jag sett det stavas med X
/Maria
Det är kanske som med oxå, som man kan skriva lite på skoj. Uttalet ändras ju inte. Fast jag skriver aldrig reflexion. Det var tydligen en lögn. 😉
Tycker inte att jag uttalar reflektion med "x". För mig är uttalen olika på reflex och reflektion.
Nej, reflexion ser konstigt ut och känns lite "svengelska".
Reflexion tolkar jag som att något ljus reflekterar tillbaka🤔
Inte alls detsamma som reflektion.
/Maria
#8: Är det inte kort och gott reflex då? Jag har nog inte använt ordet reflexion /reflektion i den betydelsen.
Båda stavningarna är lika god svenska och anses i allmänhet ha samma stilvärde. Jag tycker dock att stavningen reflexion är snyggare eftersom den är mer etymologiskt korrekt. På latin heter det nämligen reflexiō och inte *reflectiō.
Min känsla är egentligen att det är stavningen reflektion som har blivit vanligare. Stavningen med x har varit, och är nog fortfarande ofta, uppslagsformen i ordböckerna och jag tror även att det har varit den vanligaste stavningen i bruket. Svaren i den här tråden talar dock för att x-stavningen inte har framtiden för sig.
#9 Jo du har rätt.
Jag tänkte att en reflex man köper för att ha nu den mörka årstiden har förmågan till reflexion av ljuset men det kanske är långsökt😉
/Maria
#11 Jag tror annars att du kan ha rätt i att stavningen reflexion är vanligare i ljus-betydelsen än i andra betydelser. Det är i alla fall min känsla att man ofta hittar stavningen reflexion i fysikböcker (inte för att jag öppnat en sådan på länge). Om det beror på att man kan göra kopplingen till reflex eller om det helt enkelt är så att fysikernas fackspråk är mer konservativt i detta avseende vet jag inte. Detta är dock ingen strikt regel utan (om det ens stämmer) mer en tendens.
Reflektion kommer väl från "reflektera", som från t.ex. en spegel?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#13 Ja, lite förenklat stämmer det. Dock är det ju inte så att vi i svenskan har nybildat substantivet reflexion direkt från verbet reflektera, det är nog snarare så att vi har lånat båda orden ”färdigbildade” från något annat europeiskt språk och i slutändan från latin.
#9: jag tänkte inte på reflex som "reflexion", utan tänkte bara på skillnaderna då jag uttalar orden reflex och reflektion. Jag säger inte "x" på samma sätt i de båda orden.
#15: nej, x:et i reflex blir ju mer som "ks" i uttal.
Vet inte hur andra uttalar reflektion, men efter k:et så uttalar jag iallafall tion som "chon".
#16 Såvitt jag vet finns ingen uttalsvariation här utan reflektion och reflektion uttalas på samma sätt, dvs med ”ksjon”. Jämför kognition, emission, precision som har olika stavning på ändelsen men utan skillnad i uttalet.
#17: På det viset.
Ibland kan det ju finnas dialektala skillnader, som exempelvis hur man uttalar ordet chans, så visste inte om det var så även i detta fall.
Tack för svar. 🙂
Eftersom jag verkar vara den enda här som faktiskt föredrar stavningen reflexion kanske jag borde argumentera för att reflektion är en anglicism. Nu tror jag egentligen inte att engelskt inflytande är hela förklaringen till att reflektion verkar vinna mark, men det har säkert viss betydelse att engelskan i princip bara har stavningen reflection. Förr fanns dock även stavningen reflexion i engelskan.
Hade vi varit mer franskinfluerade idag hade vi kanske hellre skrivit med x. På franska verkar réflexion verkar vara den enda stavningen som finns i ordböckerna och vad jag förstår är det den vanligaste i bruket också (men ct-stavning har nog förekommit historiskt).
Även på tyska är Reflexion den stavning som anses vara korrekt, enligt en standardspråksnorm. I praktiken är dock varianten Reflektion väldigt vanlig, och vad jag förstår kanske till och med den vanligaste. Detta gäller tydligen inte minst i tal, eftersom det på tyska, till skillnad från svenska, engelska och franska, blir en uttalsskillnad.
Intressant! Kul att många här håller med mig iaf. Kommer nog fortsätta skriva reflektion men då vet jag att man kanske egentligen borde skriva reflexion om man vill vara fri från anglicismer!