"Tack för nu"
Har flertalet gånger hör detta sägas i TV-sammanhang men det låter så fel i mina öron.
Vad säger ni?
Tack för nu…😉
/Maria
Låter som direktöversättning av ett engelskt eller amerikanskt uttryck. Tycker också det låter helkonstigt. Förr sa man -Tack för det.
Tycker också det låter avigt. Det räcker ju med tack, eller möjligen tack för idag/i kväll.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Håller med om att det låter dumt. Det finns mängder av sådana här anglofieringar av svenskan. De flesta är lika illa eller värre.
/Désirée
Det är ovanligt, men jag tycker inte att det låter fel. Jag gissar att det är ett försök att variera sitt språk.
Om man sitter i TV en kväll och pratar med många gäster kanske det känns enformigt att tacka alla med ”tack för i kväll!, tack för i kväll!, tack för i kväll!”.
🙂
#4: Tycker i så fall att det räcker med bara "tack". "Tack för nu" låter lika enformigt om det upprepas för alla gäster. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Variationer på svenska:
Tack för det. Tack för att du kom hit. Tack för din medverkan. Tack för dina synpunkter. Tack för din berättelse. Tack för din rapport. Tack för att du ville gästa oss ikväll. Tack -det var roligt att ha dig här.
Det finns många sätt man kan variera ett tack på på svenska.
Tack för nu låter som Thank you for now som jag tycker egentligen borde översättas med Tack så länge och som man säger till exempel till en reporter eller korrespondent som gör fortlöpande rapportering.
Tack för mig eller tack för oss tycker jag låter bättre😉
/Maria
Det närbesläktade uttrycket ”det var allt för nu” togs upp i Språket i P1 för några år sedan, även det ofta använt i radio- och TV-sammanhang.
https://sverigesradio.se/avsnitt/770611
Ylva Byrmans slutsats i programmet var bl.a. att ”det var allt för nu” säkerligen är ett översättningslån från engelskan, och att det nog kan ha kommit in på 60–70-talen men möjligen blivit mer frekvent tidigt 90-tal (när det finns många belägg för att folk irriterar sig på det).
Vad gäller ”tack för nu” är det säkert så att konstruktionen med ”för nu” hör ihop med ovan nämnda uttryck och att just den delen är ett översättningslån från engelskan.
Jag är dock lite osäker på om hela uttrycket ”tack för nu” verkligen är lånat från engelskan. Jag funderar på hur vanligt det egentligen är att säga ”thank you for now” eller ”thanks for now” i motsvarande situationer på engelska. Vid en snabb Google-sökning på ”thanks for now” får jag en klar överrepresentation av träffar där det uppenbart är norrmän som har skrivit texten, och ”takk for nå” verkar vara ett ganska vanligt uttryck på norska. Det finns också en del träffar på ”(no) thanks, for now” vilket väl har en liten annan betydelse. Vid en sökning på ”thank you for now” får jag även där intrycket av att många av beläggen inte kommer från modersmålstalare. Även där är många av träffarna ”icke-träffar”. Sen ska det dock sägas att jag inte fick så många träffar alls på något av uttrycken.
Jag säger inte att uttrycken ”thank you for now” eller ”thanks for now” aldrig används av engelska modersmålstalare men jag hittar inte så många belägg för det i skrift i alla fall.