Nää
@missgoldenp 🤷🏼♀️🤣 🇸🇪 ##sweden ##tiktoksverige ##fördig ##fyp ##xyzbca ##foryoupage ##4u ##foryou ##viral ##learn ##swedish ##joke ##typicalsweden
♬ originalljud - Miss Golden
Jag har inte tänkt på hur mångsidiga enskilda ord kan vara beroende på hur man uttalar dem.
Haha, jag har inte tänkt på att det finns så många nyanser av NÄ😃
/Maria
Variationen är oändlig 😅
💖🧡💛💚💙💜
Jag hade inte tänkt på det innan. Jag använder nog ”mm” på ungefär samma sätt. Det går att variera så att det betyder ja, jaa, nej, jaa!, nejnej!, vad?, ”jag svarar men lyssnar inte på vad du säger”. 🙂
- Redigerat 2020-12-08 13:11 av Niklas
Även det onedskrivbara norrländska ljudet (inandningen) kan betyda olika saker beroende på betoningen
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#4: Är inte det en brist i språket, att det inte finns bokstäver som kan beskriva alla ljud? Eller det kanske inte är ett av språks syften. Det kanske räcker att det kan beskriva det som kan sägas med språket. 🙂
#5: Bokstäver finns, men i vilken ordning? En tjej från Norrköping tolkade det som "Schuuuupp"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#6: Jag som västmanlänning har alltid tolkat det som "ja".
Har jag misstagit mig?
#7: Mestadels som ett "ja" ja. Beroende på betoningen kan det vara ett mer eller mindre säkert ja och ibland ett ironiskt ja. I #5 är det ett försök att återge ljudet fonetiskt
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#8: okej, då är jag med. Tack för förklaringen. 😄