Drottningmoder eller kungamoder?
Att Englands nuvarande drottnings mor Elisabeth kallades drottningmoder kändes helt logiskt, men att Spaniens kung Felipes mor Sofia kallas drottningmoder istället för kungamoder känns helt galet. Ändå är det helt rätt enligt Wikipedia.
När kung Juan Carlos av Spanien abdikerade till förmån för sin son Felipe såg jag aldrig att han kallades kungafader.
Någon som kan klargöra logiken bakom detta?
Tror inte att det finns någon logisk förklaring utan det bara blivit bestämt så via ngt regelverk eller av hävd.
Har inte tillgång till Oxford Dictionary men ledtråd kanske finns att hämta där.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Har uppfattat det så att det är den före detta drottningen som sedan blir drottningmoder; inte för att hon är mor till drottningen utan för att hon är den tidigare drottningen och mor till regenten.
Det har ju inte varit så vanligt att kungar har abdikerat tidigare, så därför har kungarna oftast varit regenter tills de dog. Därför har det förmodligen inte funnits något behov av en liknande titel för före detta kungar som för före detta drottningar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1: Jag tycker inte att det blir mer logiskt ändå, men jag förstår hur man resonerat.
Den där sista länken - vad är det för sida? Inte vanliga Wikipedia, och har jättekonstig svenska? Vet du vilka som ligger bakom den?
#3: Tror att det är automatöversättning från engelska - verka snarlik men märklig svenska.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
En viss logik finns det. I sammansatta ord kan kopplingen mellan leden vara av en rad olika slag. En drottningmoder är en moder som också är drottning (eller i alla fall har en drottningtitel), ungefär på samma sätt som en barnskådespelare är en skådespelare som också är barn. Jämför barnfilm som istället är en film för barn.
Men ovanstående förklaring kanske inte håller fullt ut. Även om drottningmodern i princip är både en sorts moder och en sorts drottning är ordet nog tänkt att betona det sistnämnda. Då är det kanske lite förvånande att drottning står först.
Förmodligen är det fråga om ett översättningslån, men jag är inte helt säker på när det lånades. Jag tror dock inte att ordet är så gammalt i svenskan. ”Drottningmoder” finns inte med i SAOB där uppslagsordet ”Drottning” publicerades 1922. Enligt Wikipedia har ordet inte använts i svensk tradition där kungarnas mödrar istället varit änkedrottningar (vilket är ett äldre ord).
Eventuellt är det ett översättningslån från engelska ”queen mother”. I engelskan ansluter det delvis till andra uttryck av typen ”queen dowager” (även ”dowager queen”), ”queen regnant” och ”queen consort”. Dessa tillhör en lite grupp av fasta fraser där huvudordet står först, delvis efter franskt inflytande. Således är pluralformerna åtminstone i formell engelska ”queens dowager”, ”queens regnant” och ”queens consort”. Dock verkar ”queen mother” inte ansluta till det mönstret, utan ”queen mothers” är, även historiskt vad jag förstår, den etablerade formen. ”Queens mother” har dock sina förespråkare (se t.ex. diskussionssidan till Wikipediaartikeln).
Dock har vi liknande ord i svenskan som följer lite samma logik så även om "drottningmoder" skulle vara lånat från engelskan under 1900-talet ansluter det till äldre ord, som vi nog snarare har under inflytande från tyska och/eller franska. I synnerhet har vi "prinsgemål". Åtminstone förr användes det som titel med bestämd form av båda orden: "prinsen gemålen", med eller utan bindestreck. Detta är alltså inte prinsens gemål utan en prins som är en regerande drottnings gemål. På samma sätt fanns "prinsen regenten" ("Hans Kungl. Höghet Prinsen-Regenten…"), även "prinsregent", och "prinsen ståthållaren". Det är alltså en prins som är tillförordnad regent eller ståthållare.
På motsvarande sätt är en "drottninggemål" inte drottningens gemål utan en drottning som är konungens maka, till skillnad från en regerande drottning.
Änkedrottning är väl ett ord som använts längre. Utan att antyda om personen är mor eller ej.
Drottningmoder får mig bara att tänka på brittiska kungahuset.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Ja, kanske är det olyckligt att översätta brittiska, som ju inte använder sammansatta ord, till ett svenskt sammansatt ord.
Men här är det inte fråga om någon änka överhuvudtaget, utan om vad man kallar en regents mor för. Och då måste ordet moder syfta på att man är mor till en regent, och ordet drottning på att man har varit (och fortfarande tituleras) drottning.
Drottning Sofia av Spanien t ex är ju inte änka, men mor till en kung.:nligt svensk språklogik borde hon då kallas kungamoder, men enligt brittisk är hon drottning och mor till en regent. D.v.s hon är inte själv regerande drottning.
Men konstigt är det.
#7: Ja, abdikationer har väl inte varit så vanliga att man känt behov av att benämna hustrun till en f d regent som alltså inte är död
Visst går det. Om inte annat, så går det galet