Språk iFokus

Språk

Etikettspråkhistoria
Läst 4975 ggr
jojjon
0

Ordet lagom

Vart kommer ordet lagom ifrån från början? :)

Ephraim
4

Det är en gammal dativ pluralis-form av ordet lag; det användes ungefär i betydelsen 'enligt lagarna, lagligen'. Trots att språket i övrigt förlorade dativformerna har denna form alltså stelnat med särskild betydelse.

Gatukorsning
0

#1 Aha! Det var intressant, det visste jag faktiskt inte.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

jojjon
0

Tack! :D

Fornöga
3

2026 Och vårt favoritord i svenska språket för andra året i rad enligt Språktidningen. Lagom är bäst! 😉

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Här är svenskans bästa ord! Språktidningens läsare och deltagarna i Novus undersökning är överens. Lagom är bäst – med lagom segermarginal till övriga kandidater.
Rådjurstoken
3

Ett lite lagom bra val tycker jag. 😉

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som tanke och företeelse, tror jag inte att "lagom" återspeglar något "typiskt svenskt", utan snarare något djupt mänskligt.
Mått, sans, och klok avvägning, betraktas som honnörsegenskaper i de flesta kulturer och samhällen.

Vad som möjligen är unikt, är att vi har skapat ett kort, effektivt, och beskrivande ord.
Dock är vi nog inte helt ensamma på den prispallen, då t.ex. kinesiskan har några uttryck med bra "stuns" i all sin korthet…🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-04-15 15:18 av Bo§e
Ephraim
1

Språkvetaren Mikael Parkvall har skrivit boken ”Lagom finns bara i Sverige: och andra myter om språk” som handlar om det som bokens titel antyder, den är läsvärd.