Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Övrigt

Sär skrivningar 15

2016-09-12 10:29 #0 av: DesK

dags för ny tråd. Den förra finns här:

http://sprak.ifokus.se/discussions/56605d2ace12c42568003ff8-sar-skrivningar-14?readstate=false

Désirée

Värdinna för Matlust, Husmorstips, Kost och Hörselskadade

Anmäl
2016-09-12 20:26 #1 av: Tant Grön

Sett på ett annat forum: I mitten av förra månaden var det någon tokfan som slängt bort tjugo, femti och tusen lappar.

Anmäl
2016-09-13 10:22 #2 av: Carmarino

#1 Det skulle jag också behöva göra. Har jättemånga gamla lappar som bara ligger och skräpar här hemma. Kanske inte så många som tusen, men mer än femti i alla fall.Glad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2016-09-13 20:05 #3 av: Carmarino

På ett forum nära oss:
"Kul kvarn önskas köpa"

(I texten under står det dock kulkvarn.)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2016-09-14 13:40 #4 av: BrittaD

Från en beskrivning av en 3-årig häst (på FB):

"Stor leks skillnaden fanns där från början. Redan när NN föddes hade hon lika långa ben som sin mor."

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Anmäl
2016-09-29 16:32 #5 av: DesK

Från FB "blev bjuden på ren skavs gryta och po tatis mos"

Désirée

Anmäl
2016-09-29 16:56 #6 av: Carmarino

#5 "Tatismos" har jag nog någon gång hört ett barn säga, men "po tatis mos" har jag aldrig hört. Inte heller har jag hört om varken ren eller smutsig skavs gryta. Kanske är det grytan som är ren och inte skavet. Skrattar

Anmäl
2016-09-29 19:48 #7 av: DesK

#6 Potismos har jag sett också, men de ovan nämnda har jag inte sett tidigare.  Fattar taktiskt inte alls varför dessa märkliga sär skrivningar förekommer!

Désirée

Anmäl
2016-10-05 22:57 #8 av: Wowy

"Efter frågan vet jag" låter rätt kul, har ej sett den någonstans dock.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokusSol

Anmäl
2016-10-17 13:10 #9 av: DesK

Barmarks drag, nuförtiden får folk heta vad som helst, verkar det som....

Désirée

Anmäl
2016-10-18 21:28 #10 av: maxiq

Tur att det inte var en språk verkstad...

Anmäl
2016-11-12 00:47 #11 av: maxiq

Får man önska en sär skrivning på måndag?

Super full måne

Anmäl
2016-11-12 22:46 #12 av: DesK

Lite jul tema, jag har i alla fall ren putsade fönster och advents stjärnorna uppe i tid.

Désirée

Anmäl
2016-11-15 19:38 #14 av: maxiq

Hur gör man då?

Anmäl
2016-11-15 20:18 #15 av: maxiq

Hennes hund har också en hund

Anmäl
2016-11-16 16:54 #16 av: DesK

Från en matgrupp på nätet: 

Broccoli puckar tomater och gurka. Undrar vad för puckar det kan vara? Funderar

Désirée

Anmäl
2016-11-19 12:49 #17 av: maxiq

Detta med särskrivningar är tydligen inget som bara den yngre generationen ägnar sig åt ty det finns en grupp på Facebook som heter Pensionärs Upproret

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.