Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Övrigt

Felläsningar

2016-06-24 09:35 #0 av: kattöga

Ibland slarvar min hjärna när jag läser och då kan det bli ganska komiskt.

Läste nyss på svt.se/nyheter:

Helén för samman sniglar på midsommar

"Kan känna sig ensamma då"

Nog för att jag gillar djur, men det är väl ändå att ta i lite, tänkte jag....
Tills jag läst meningen en gång till och förstod att det är singlar Helén för samman!

Skrattar

Har du läst galet nån gång och fått dej ett gott skratt efteråt?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2016-07-20 13:11 #1 av: kattöga

" Kantarellhärva bland lastbilstilverkare'.... läste jag på svt's nyheter. En härva av svampar???? Den härvan skulle jag gärna hitta! 

Kantarellhärvan var förstås en kartellhärva!
Vad är en lastbilstilverkare? Eller är det en simpel felstavning bara?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2016-07-20 18:59 #2 av: Tant Grön

#1 Önskar jag kunde hitta en kantarellhärva. Skrattar

Läste en annons: Gott till sparris, och så var det en bild på Fun light. Vilken äcklig kombination, tänkte jag. Men tittade en gång till och såg att det stod Gott till sparpris. Skrattar

Anmäl
2016-07-20 19:19 #3 av: kattöga

#2 Ja, den kombon verkar lite Kräks

Skrattar

Meeow! 

Anmäl
2016-07-31 09:50 #4 av: kattöga

Uttrycket "Småpåvar" finns ju, och så finns det tydligen StorKungar också (läst på SVT Nyheter).....:

Här lyfter storkungarna mot liv i frihet

Meeow! 

Anmäl
2016-07-31 11:07 #5 av: Carmarino

#4 Det är nog extra långbenta kungar. Skrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2016-08-03 19:54 #6 av: FreddeGurra

Ungefär som Folkungaätten, som väl är FolkUngar egentligen fast man lätt tror att det är FolKungar.

Anmäl
2016-08-08 17:38 #7 av: tarantass

Undrar hur en animerad giffel skulle kännas att äta. Eller undrar inte alls, som att äta ett levande djur, urk… jaså, var det "Animerade giffar" tråden hette?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2016-08-09 17:48 #8 av: Tant Grön

Läste på en annan site: Ny konstruktion jakttorn, rymligare med bättre komfort.
Mygghållare m.m. .........

Vad i all världen är mygghållare hann jag tänka, innan jag såg att det stod mugghållare Skrattar

Anmäl
2016-08-09 17:51 #9 av: Carmarino

#8 Vad synd! Det hade ju varit perfekt med en mygghållare när jägarna sitter på sina älgpass i skogen. Där brukar det ju krylla av mygg. Skrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2016-08-09 18:02 #10 av: tarantass

#9: tänkte något liknande. Och en mindre trevlig tanke: har de börjat meta småfåglar med mygg som bete? :(

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Anmäl
2016-08-10 09:00 #11 av: Effie

Var inne på textilhantverk I focus och hittade ett inlägg om ett gratismönster. Lite nyfiken läste jag att det hette "makes-me-happy-cow!". Jag funderade en stund på hur man kunde bli en glad ko av att sticka, tills jag insåg att det var ordet "cowl" jag inte kände igen. En halskrage/rund halsduk man ska bli glad av alltså.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-08-10 09:20 #12 av: kattöga

#6 - #11 Roliga felläsningar! Skrattar

Meeow! 

Anmäl
2016-08-10 16:37 #13 av: tarantass

#11: aha, en no-scowl-cowl. Ingen såndär man får när man har brutit halsen alltså. (Ingen felläsning, ursäkta.)

Anmäl
2016-08-29 00:35 #14 av: maxiq

Den här läste jag med ett litet uppehåll mellan "korv" och "åt"

Anmäl
2016-08-29 00:39 #15 av: maxiq

Good cop or Bad cop?

Anmäl
2016-08-29 07:15 #16 av: kattöga

#14 Gapskrattar

#15 Gapskrattar

Meeow! 

Anmäl
2016-09-15 16:36 #17 av: Carmarino

Läste "Utspytt med kryddig korv och pepparrotkräm". Det skulle förstås vara "Ugnspytt med kryddig korv och pepparrotkräm". Lite skillnad blir det. Skrattar

Anmäl
2016-09-28 16:53 #18 av: Carmarino

Läst på ett forum nära oss:
Sätta ihop kranier

Tyckte det var en lite makaber hobby, tills jag såg att det stod "Sätta ihop kaniner".

Anmäl
2016-09-28 16:55 #19 av: kattöga

FörskräcktSkrattar

Meeow! 

Anmäl
2016-09-28 17:25 #20 av: maxiq

Brukar man inte få hålla isär kaniner? Lipar

Anmäl
2016-09-28 17:30 #21 av: Carmarino

#20 Skrattar

Anmäl
2016-09-28 17:52 #22 av: kattöga

#20 Gapskrattar

Meeow! 

Anmäl
2016-09-30 13:17 #23 av: Tant Grön

Kaneldoftande äppeltrosor...

Nej äppelrosor stod det ju.

Anmäl
2016-09-30 13:57 #24 av: Carmarino

#23 Man kan inte så noga veta nu för tiden, när det finns ätbara trosor. Skrattar

Anmäl
2016-10-11 10:57 #25 av: Effie

"Så fixar du den stressade höst-looken", läste jag I Metro. Behöver man Metros hjälp för att se stressad ut? tänkte jag. Sedan läste jag en gang till: "dressade", stod det.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-10-11 12:08 #26 av: kattöga

😀

Meeow! 

Anmäl
2016-11-27 11:39 #27 av: maxiq

Här läste jag att det var bara att hälla i sig...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.