Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Översättning/tolkning

Hjälp med tyska

2014-11-28 14:52 #0 av: Malyna

Jag håller på med tyska inlämningar vilket jag inte förstår ett skit av.. Funderar Snälla någon som kan hjälpa mig, har fem inlämningar som ska in IDAG fredag!!!!!!!!! Ledsen

Sajtvärd på Polen

Anmäl
2014-11-28 14:54 #1 av: Malyna

Första inlämningen är ordböjningar eller vad det heter.. Bifogar en bild hur det ser ut, någon som kan detta? Funderar

Sajtvärd på Polen

Anmäl
2014-11-28 14:55 #2 av: Malyna

Nästa del i samma uppgift är att förklara massa saker.. Någon som kan det?

2. Du ska skriva ner ett antal regler för hur man använder sig av der, die eller das. Naturligtvis finns det undantag, men när man ser vissa t.ex. ändelser så vet man direkt att detta borde vara der, die eller das.

Dessutom vill jag att du förklarar vilka de olika kasus är och vad de står för. Ett tips: Det första heter Nominativ.

Sajtvärd på Polen

Anmäl
2014-11-28 15:12 #3 av: Inkanyezi

Jag kan hjälpa dig med en regel:

Diminutiv innebär alltid neutrum, så att ord som slutar med ändelserna -chen, -lein, -el och -l är neutrum. De får också omljud.

Mädel är alltså neutrum, eftersom det är en diminutiv av Magd, som är femininum.

Anmäl
2014-11-28 15:13 #4 av: Malyna

Har gjort reglerna nu.. Skrev enkelt (det är tyska 1 så läraren är inte så noga)..

Der – maskulinum. Används för manliga individer, årstider, månader, veckodagar, väderstreck, alkohol, bilmärken. Ord som slutar på -e ingår här också, i alla fall som är levande individer. Yrken, nationalitet, apparater samt verktyg som slutar på -er ingår här också, dock inte alla.

Sajtvärd på Polen

Anmäl
2014-12-01 09:04 #5 av: Sophiewesterlund

Jag är halvtysk och pratar i stort sett flytande GladÄr du klar med uppgiften ovan? 

Anmäl
2014-12-01 14:05 #6 av: Malyna

Är inte klar med nästan något :( har fått förlänga kursen en vecka

Sajtvärd på Polen

Anmäl