Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Länkar - Tidningar/hemsidor

Intressant tidningsartikel

2013-02-05 12:01 #0 av: DesK

En björn av det lättväcktare slaget, står det om på svd.se Glad

Désirée

Anmäl
2013-02-05 15:45 #1 av: Hanna

Förvånad

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Anmäl
2013-02-06 09:43 #2 av: JazzBass

Oj, ser inte riktigt klokt ut. Men vad finns det egentligen för regler kring när man får böja adjektiv på det här viset? Tycker mig komma ihåg från skolbänken att om ordet består av mer än tre stavelser ska man lägga till "mer" före ordet istället för att böja. Men gäller det även sammansatta ord? "Mer lättväckta slaget" låter i alla fall väldigt mycket bättre i mina öron.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2013-02-06 13:09 #3 av: Inkanyezi

Det finns ju lite slamkrypare när det gäller sammansättningar också, där enstaviga tillägg som är adjektiv inte betraktas på samma sätt som andra ordklasser eller flerstaviga, i viss likhet med de förstavelser som inte kan användas fristående som egna ord. Vi fick väl en tumregel för antalet stavelser, men i vår verklighet är det ju betydligt lösare än så.

Och jag stöts inte alls av "lättväcktare", så nog tycker jag att man kan böja så. Det följer ju också stavelseregeln, väl att märka att det är inte "väckt" som kompareras, utan hela det sammansatta uttrycket, alltså egentliben snarare det ingående adjektivet lätt- Björnen är lättare väckt.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.