Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Semantik

Kul - roligt

2012-05-14 16:59 #0 av: Emo

Har ordet kul fått en annorlunda betydelse?

För mig finns det ingen skillnad i betydelsen hos orden kul och roligt.

Har det blivit skillnad på dem?

Jag blev mästrad för att jag påstod att något var kul.

Men det är roligt blev reaktionen.

Jag blev så förvånad.

Är det ett ord, som börjar komma ur bruk och därför kan missförstås och tas för att vara sin motsats?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel 
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2012-05-14 23:25 #1 av: raphanus

Jag är född 1977 och anser att kul och rolig är absoluta synonymer. Dock kan jag notera att en del använder ordet kul med en ironisk innebörd:

Åh, jag tappade gräddtårtan som jag har stått och pyntat i tre timmar! Kul!

Ordet roligt uppträder nog inte lika ofta i denna uppenbart ironiska betydelse. Jag kan tänka mig att vi har att göra med en betydelseförändring här.

Anmäl
2012-05-15 07:14 #2 av: Emo

Tack raphanus. Skönt med en ung språkkunnig, som kan förklara för en gammal diniosaurie.

Kan du inte starta en tråd om hur vi äldre missförstås av yngre.

Du skriver så fina artiklar om så mycket och jag upplever mer och mer att inte bli förstådd trots att jag lägger mycket tid på hur jag formulerar mig och ofta ändrar på min text när jag läser igenom den.

Det skulle hjälpa till att undvika missförstånd i framtiden. Det är så tråkigt att bli mästrad för att man använder vårt språk utan att veta att de yngre lägger in annan betydelse i ord, som tidigare haft en klar och entydig betydelse.

Anmäl
2012-05-15 07:40 #3 av: Bjornen

Kul utan tjockt L och långt U, kan jag inte ens uttala och då finns bara en betydeles och oika former av kula. Så jag använder bara role, som mera sällan också kan betyda lugn.

Anmäl
2012-05-15 08:42 #4 av: raphanus

#2 - Det kanske är en klen tröst, men jag själv upplever inte att bristen på förstånd är unik för kommunikationen mellan äldre och yngre. Du får gärna skicka över fler exempel på ord som du tycker blir missuppfattade, så ska jag se om jag kan knåpa ihop en artikel om det.

Anmäl
2012-05-15 10:49 #5 av: TjockaBerta

Om det är mig du menar så har jag på inget sätt mästrat dig. Jag är heller inte "yngre" men tack ändå.

Kanske är jag rent av så gammal att det är du som är yngre och missförstår Glad

Min mening var bara att förstärka det du skrev." Det kan vara kul" och jag skrev instämmande att "det ÄR roligt".

Till min höga ålder kommer att jag har svårt att skriva kul om jag håller en vårdad ton i mitt språk. Det känns lite slarvigt och väldigt mycket talspråk.

Jag tror ingen, oavsett ålder, missuppfattar ordet kul och tar det för något annat.

Hur försiktigt och vänligt man än uttrycker sig så kan det ändå bli fel.

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2012-05-16 06:11 #6 av: Emo

#5 I Språkliga fadäser 4 diskuterade vi användningen av färre i betydelsen mindre (antal)

Där i # 94 skrev du: "Men det är roligt...."

Det var ordet Men som fick mig att uppfatta din åsikt som motsatt min.

Så blir det ibland när ni yngre använder språket på ett annat sätt än vi äldre.

För mig skulle ett instämmande börjat med ja eller jo om meningen nu skulle ha något före ".... det är roligt"

Anmäl
2012-05-16 12:44 #7 av: TjockaBerta

Som jag skriver så kan man inte vara nog försiktig med vad man skriver. Jag var glad, tyckte det var roligt och instämde i ditt inlägg. Tråkigt att du tog det så. Jag beklagar.

Jag har även fått en reprimand via PM om att jag inte varit respektfull nog angående min ålder. Jag beklagar även detta. Äldst ska vara äldst, självklart.

Användning av smilys brukar förklara att man skämtar.

Själv anser jag att det, i det här fallet, inte har något med ålder att göra hur språket används utan att det är så jag använder språket.

Jag ska försöka vara ännu mera korrekt och restriktiv framöver.

Lite ledsen är jag  också.

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.