Annons:
Etikettstilistik-lyrik-dikt-poesi
Läst 540 ggr
angelusdomini
2020-07-20 15:26

Ej alltid?

Vers 2 I led milda ljus: "Ej alltid, Herre, var min bön, att du mig ledde fram. Jag ville se och välja själv, men nu: Led du mig fram! Jag stundens yra njöt på farligt spår, stolt av min kraft. Ack, glöm de gångna år." Vad betyder "ej alltid"? Man kan tänka sig att man vill att "Herre, var min bön, att du mig ledde fram" skall ej vara alltid men det måste vara fel. Kanske menar man att man ej lätt detta hända.

Annons:
Gronstedt
2020-07-20 15:33
#1

Versen betyder ungefär

"Herre, jag har inte alltid bett att du
skulle leda mig.
Jag ville se och välja själv, men nu säger jag:
Visa mig du hur jag ska göra!
Jag levde i ögonblicket, rycktes med och kom på farliga vägar,
stolt över min egen styrka. Det var dumt av mig, glöm de åren!"

angelusdomini
2020-07-21 17:59
#2

Är "ej allid" ett vanlig uttryck som man kan hitta i andra texter? Sen så är ju "Jag stundens yra njöt på farligt spår, stolt av min kraft. " konstig svenska. "stolt av min kraft. " kommer på helt fel ställe. Följer jag melodin blir det två fraser: "Jag stundens yra njöt på farligt spår." Och "Stolt av min kraft. Ack, glöm de gångna år". Musiken och texten passar kanske ej så bra ihop.

Gronstedt
2020-07-22 09:26
#3

#2: Det är inte speciellt konstig svenska ens med dagens mått. Det är samma meningsbyggnad som i "Jag gick på promenad, glad och nöjd." Att frasering betoningsmässigt blir haltande är mycket vanligt i sjungen text.

"Ej alltid" är för mig helt normalt och rimligt språkbruk, om än inte så vanligt i nutida svenska - vilket är mest synd om den nutida svenskan. Bara för att språket utvecklas behöver man inte förkasta och förtränga äldre användningar. Inte minst för att man då mister förmågan att läsa och förstå äldre texter.

Ephraim
2020-07-22 22:35
#4

Jag slog upp "alltid" i SAOB för att se om det haft någon äldre väldigt speciell betydelse, men den huvudsakliga betydelsen verkar alltid (!) ha varit 'ständigt' eller 'vid varje tillfälle'. Det finns några icke-tidsmässiga användningar som nog har varit vanligare förr ('nog, åtminstone' eller 'i alla fall') men de passar mindre bra i detta fall.

I likhet med tidigare kommentatorer tror jag med andra ord inte att "ej alltid" här betyder något annat än 'inte alltid', dvs närmast 'inte vid varje tillfälle'.

Men om jag förstår #0 rätt så är också frågan vad det är som inte alltid skedde, det vill säga närmast om "ej alltid" hör ihop med "var" eller "ledde fram":

1. Min bön [var ej alltid] att du mig ledde fram. 

2. Min bön var att du mig [ej alltid ledde fram].

Det är ganska tydligt att 1 är den korrekta tolkningen.

Niklas
2020-11-11 14:12
#5

Texten skrevs väl på 1800-talet? Då var skrivningar av det här slaget vanligare än idag.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: