Annons:
Etikettstilistik-lyrik-dikt-poesi
Läst 1433 ggr
angelusdomini
7/17/20, 12:03 PM

Byssan lull

Vad syftar "byssan lull" på i visan med samma namn? "Den ene, ack så halt" sjunger man. Kan man anvånda "ack" i vardagliga sammanhang eller är det bara ett poetisk ord?

Annons:
Herveaux
7/17/20, 12:18 PM
#1

"Byssan lull" (eller Vyssan lull som den heter i på en del håll) är väl som ett (smek?)namn eller tilltal till den som man ber koka kittelen full, det är iaf min tolkning. 

"Ack" kan man absolut använda i vardagliga sammanhang. Jag använder det oftare i skrift än tal.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

angelusdomini
7/17/20, 1:41 PM
#2

https://www.saob.se/artikel/?unik=V_1583-0120.967E&pz=3 "gm att upprepat säga ”vyss” l. (numera vanl.) annat liknande ljud (försöka) få (ngn, vanl. ett barn) att somna" https://www.saob.se/artikel/?unik=L_1039-0252.DyAP&pz=3 "vbalsbst. till LULLA, v.1 3: en stunds sömn, slummer, lur. Ty wil iagh .. lägga migh om kull / Och see iagh kan fåå een sötan lull. Rondeletius 14 (1614). Bergius Småsak. 1: 161 (1757)." Hur skulle "vyss" hjälpa någon att sova? Lull är alltså ett äldre ord för sömn? Att sätta dessa tillsammans verkar konstigt. Det är vyssal/byssan lull som skall koka (imperativ?) kittelen full. Vad syftar detta på? Sen helt plötsligt kommer det tre vandringsmän på en väg. Detta förstår inte jag. Kanske förstod man detta i äldre tider.

Herveaux
7/17/20, 1:56 PM
#3

#2 Lite av charmen med folkvisor är att de inte alltid går att tolka ordagrant. 😃

"Vyss" blir ju ett ganska mjukt ord och att "vyssa" någon tycker jag har en  tröstande och lugnande inverkan. 

Det här är bara mina egna lekmans teorier men jag tror att en hel del vaggvisor och liknande mer handlar om att förmedla ett lugnande och sövande ljud och att de har en text med en, ibland, diffus handling eller liknande för att göra det enklare för berättaren eller den som sjunger att komma ihåg verserna.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

angelusdomini
7/17/20, 2:22 PM
#4

https://www.familjeliv.se/forum/thread/8045144-vad-betyder-star-lull "Evert Taube seglade för om masten när han skrev detta, och Byssan = Kabyssen Lull = Stiltje, söva,vyssa,stilla sig, osv. Så han omarbetade ju orginalet. Hur som Sången är bra, och ett av våra kulturarv." Detta verkar rimligt då en av verserna nämner båtar/skepp. Men hur blir "vyss" till hjälp när man skall sova? Säger man "vyss" och hjälper npgon att somna?

Herveaux
7/17/20, 3:13 PM
#5

#4 Såg nu att jag skrev lite klantigt i #3 då vyssa (eller vyssja) nog främst är något man gör och inte säger, förutom i en del gamla visor och liknande då. 
Synonymer till vyssa eller vyssja är tex vagga, lulla, natta och söva.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

raphanus
7/30/20, 6:06 AM
#6

#4 Det verkar vara ett ljud vissa gör när de vill försöka få någon att lugna ner sig. När min mamma ville försöka få mig att somna som liten, viskade hon "lufse lufse lufs" i mitt öra.

Jag har hört svenskspråkiga hundägare säga "så så så", när de vill få sina hundar att upphöra med något olämpligt, och ryskspråkiga säga "vsio vsio vsio" i samma situation. "Vsio", eller всё, som det skrivs med ryska bokstäver, betyder inte "så", utan snarare "allt", och det får väl då kanske tolkas som "det var allt du skulle göra där, nu räcker det". Men det intressanta är väl snarast att ordets betydelse inte är det viktigaste, utan snarare hur det låter. Vissa verkar föreställa sig att ljudkombinationen "fs" eller "vs" har en lugnande effekt på den som får höra den.

Annons:
Upp till toppen
Annons: