Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen - Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT)

Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Övrigt

Språkliga fadäser 30

2020-06-14 09:04 #0 av: DesK

Vi fortsätter här med tokigheterna. Den förra tråden finns här: 

https://sprak.ifokus.se/discussions/5e46ed418e0e740ccf00175d-sprakliga-fadaser-29?discussions-1

Désirée

Anmäl
2020-06-14 21:05 #1 av: Tant Grön

Läst på ett annat forum:  Samlar på uppätna konservburkar, ljusstumpar och annat

Anmäl
2020-06-15 12:53 #2 av: Carmarino

Skrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2020-06-15 14:32 #3 av: Sabah

🤣

♥️♥️♥️ Se på allt i livet med kärlek och se det goda i allt som sker! ♥️♥️♥️
Anmäl
2020-06-15 16:10 #4 av: Vixxen

På ett annat forum:
Sommarfotta era möss!

Anmäl
2020-06-15 20:25 #5 av: Amandla

Skylt längs vägen: Bad outlet Gapskrattar

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2020-06-16 09:27 #6 av: Carmarino

Läst i tidning:

Stora vita böner finns både färdigkokta eller torra som ska blötläggas och sedan kokas.

Vita lögner har jag hört talas om men inte vita böner. Och hur kokar man en bön? Funderar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2020-06-16 13:18 #7 av: OlleA

Jag hörde det omvända en gång, när en ungdomskör från Norge var på besök i en kyrka här i närheten. När de skulle försöka sjunga en sång på svenska, blev det "Tack Gud för att du hör våra bönor". Pluraländelsen "-or" tror jag inte finns i norska, så de tyckte nog att det lät väldigt svenskt.

Olle

Anmäl
2020-06-16 13:23 #8 av: Carmarino

#7 Skrattar

Numera är det tydligen även korrekt att skriva "ärter", men för mig låter det helt fel. Däremot har jag inte sett tidigare att man även skriver "böner", även om många uttalar det så. Ordet "böner" finns ju redan, och det betyder något helt annat än baljväxter. Glad

Anmäl
2020-06-17 09:49 #9 av: Amandla

På annat forum än ifokus: "Dela brodlikt"

Anmäl
2020-06-17 16:31 #10 av: maxiq

Jag hörde något på Ekot idag som jag tyckte lät så konstigt att jag blev tvungen att kolla upp det men det verkar som att uttrycket finns rent juridiskt. Det kännas bara lite ologiskt: Anstiftan till mordförsök

"Ursäkta men skulle du vilja försöka mörda min exmake? Inte mörda alltså utan bara försöka"

Anmäl
2020-06-19 00:05 #11 av: maxiq

Syftningsfelsmöjlighet i Ekot: "Personer med andra födelseländer än Sverige har drabbats av Covid 19 i olika hög grad och antalet per hundratusen var högst bland personer födda i Turkiet under perioden 13 mars till 7 maj"

Anmäl
2020-06-19 09:46 #12 av: Carmarino

#11 Kan det verkligen ha funnits så många personer i Sverige, födda i Turkiet 13 mars-7 maj, att de kan räknas i hundratusental? Skrattar

Anmäl
2020-06-25 15:45 #13 av: maxiq

Jag förstår att lastbilen lade sig på sidan om de slampiga vägkanterna

Anmäl
2020-06-26 09:22 #14 av: Amandla

Här fick jag fundera lite på vad som menades för jag läste det som för-staching.

"Du har förstaching"

Anmäl
2020-06-26 10:48 #15 av: Carmarino

#14 Det gjorde jag också. Glad

Anmäl
2020-06-26 13:04 #16 av: OlleA

Var det en doktor som ställde diagnos? Förstaching eller förstoppning... Funderar

Anmäl
2020-06-26 14:18 #17 av: Carmarino

#16 Skrattar

Anmäl
2020-06-26 14:18 #18 av: Amandla

#16 Det var uttrycket "första tjing" som avsågs. 

Anmäl
2020-06-27 11:35 #19 av: maxiq

Om en hydrofor: "Pumpar lätt smutsigt vatten"
Pumpar den då lätt smutsigt vatten eller bara lätt smutsigt vatten?

Anmäl
2020-06-27 11:59 #20 av: Amandla

"tillokmed" Funderar 

Anmäl
2020-06-27 12:28 #21 av: OlleA

#19 Det lär inte fungera med sådant där tungt vatten som tyskarna ville åt i Norge en gång i tiden. Särskilt inte om det är rent. Funderar

Olle

Anmäl
2020-06-27 14:58 #22 av: maxiq

I love the smell of Herrsandaler in the morning

Anmäl
2020-06-27 18:15 #23 av: maxiq

Borde det inte stå "AV tärnad svensk potatis" då den utgör 70% av innehållet? Nu känns potatisen som en biingrediens

Anmäl
2020-06-27 20:22 #24 av: maxiq

Köra hem virket OCH bygga Friggeboden?

Anmäl
2020-06-27 20:28 #25 av: Sabah

Tekniken går framåt! 😄

♥️♥️♥️ Se på allt i livet med kärlek och se det goda i allt som sker! ♥️♥️♥️
Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.