Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Övrigt

Felläsningar 5

2019-12-13 17:04 #0 av: DesK

Dags för ny tråd. Den förra finns här: https://sprak.ifokus.se/discussions/5c09752a8e0e744e471f59bd-fellasningar-4?discussions-1

Désirée

Anmäl
2019-12-14 12:15 #1 av: Amandla

Jag läste en rubrik i Nya inläggslistan som "släpa ut katt med sele på". Stackars kissen StorgråterDet står "släppa ut katt med sele på" såg jag sen.

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2019-12-14 12:41 #2 av: Amandla

Såg ett inlägg på fb där någon skriver om "julte" som jag trodde skulle uttalas "jullte" och undrade vad det skulle vara. Ett bindestreck hade varit bra, nu vet jag att det är "jul-te".

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2019-12-24 10:07 #3 av: Ary

Såg en skylt i mataffären med rödskalliga någonting. Lät ju inte vidare aptitligt och jag undrade vad det kunna vara i matväg som var rött och skalligt.

Det var rödskaliga potatisar. Galen Jag ska öva på läskunnigheten i jul. Cool

Anmäl
2019-12-24 12:35 #4 av: Carmarino

Läste i en annons att de sökte "Hyckleriarbetare & truckförare". Undrade vad en hyckleriarbetare gör, men så såg jag att det stod "hyvleriarbetare". Generad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-12-25 14:04 #5 av: Tant Grön

På det veganska julbordet: Gravid morot Förskräckt

Nej, gravad morot stod det ju.

Anmäl
2019-12-25 19:05 #6 av: Ary

#5 Hade ju annars varit kul att se en gravid morot! Gapskrattar

Anmäl
2020-01-07 18:21 #7 av: Effie

I föreningslokalen såg jag en burk där man skulle samla ringar från läskburkar; det skulle på något vis ge intäkter till minskade barn, läste jag. Minskade barn? Hur menar de? ???

Tills jag såg att det stod "minskadade".

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2020-01-09 19:21 #8 av: Carmarino

På en sajt nära oss stod "Raku med Boraxfritta J".
Vågar inte skriva vad jag läste. 😳

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2020-01-09 19:27 #9 av: DesK

Carmarino, fniss fniss, jag läste nog samma som du Galen

Désirée

Anmäl
2020-01-10 08:57 #10 av: kattöga

#8 - #9  Jag tror vi läste likadant allihop...  SkrattarGenerad

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2020-01-10 12:31 #11 av: Ary

#8,9 & 10. 😂😂😂
Verkar som gjort för felläsning.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.