Annons:
Etikettspråkhistoria
Läst 1956 ggr
axa
2019-05-26 18:38

Nynorsk och bokmål, talspråk?

Har läst en del om nynorsk och bokmål i och med ett gymnasiearbete om konflikten mellan dessa två skrivspråk. Jag blev nyfiken för hur norskan talas i och med detta, varav det enda jag får fram är att varken nynorsk eller bokmål talas, utan att man talar dialekter inom norska.

Men vad är då utgångspunkten? Om jag som svensk skulle vilja lära mig norska för att göra mig förstådd, skulle det då bli fel om jag lärde mig bokmål och talade utifrån det? Och hur förstår man då andra, om det finns fyra typiska dialekter av norska, bör man lära sig alla dessa? Eller utgår man bäst från nynorsk eftersom denna ska ha sitt ursprung i andra dialekter?

Annons:
xutort
2019-06-03 19:49
#1

Använd bokmål men anpassa dig efter den du talar med.

Raltseye
2019-06-06 10:19
#2

Oslonorska är ju, tänker jag mej, den största dialekten annars.

raphanus
2019-06-12 18:21
#3

#0 Bokmål eller nynorska väljer du själv efter vad du känner bäst för, och det tar kanske lite tid att hitta rätt om du lär dig språket som andraspråk. Det hänger kanske lite på var du kommer att tillbringa mest tid i Norge och med vem.

Jag skriver bäst på bokmål, men min dialekt från Harstad har flera drag gemensamma med nynorska. Jag tror inte att jag är ensam om att inta en sådan mellanställning.

Bokmål är den skriftspråksvariant som är mest spridd i dag, så det kan ju för en språkstudent/andraspråkstalare vara klokt att välja den framför nynorska, men om man råkar ha nynorska som specialintresse, om man (som jag) till exempel ser Tarjei Vesaas som en stor författare, så är kanske nynorska ett bättre val.

Det finns en bra tv-serie på NRK för alla som är intresserade av norska och norska dialekter. Jag rekommenderar den varmt, och den ger bra övning till alla som vill bekanta sig närmare med talad norska av i dag.

Upp till toppen
Annons: