Annons:
Etikettutanförämnet
Läst 1858 ggr
Carmarino
2019-02-26 18:20

Språkat (OT)

Hittade inget bra ställe att skriva det här på, så därför tänkte jag att vi kunde ha en tråd där vi kan lägga upp sådant som inte passar in någon annanstans.

Hittade den här artikeln av Jesper Aspegren: Det här skaver i dagens språkbruk

Två citat från artikeln:

Muntlig framställning är en viktig del i språket och förmågan att få ut sitt budskap bygger på hur man uttrycker sig, inte bara i skrift.

Inte bara det förresten, klädseln kan rent av vara förödande.

Om jag inte missminner mig, recenserade Marianne Hööks vassa penna en gång i tiden Jarl Kulle när han spelat Don Juan på Dramaten. Hennes rader träffade mitt i prick:

Herr Kulle gestaltade Don Juan på ett förtjänstfullt sätt, dessvärre hörde man inte vad han sa, eftersom han hade så trånga trikåer.

-----

…gå av stapeln.

Det används flitigt och mindre nogräknat, när något ska äga rum eller ske. Men kom ihåg en sak, det är bara fartyg och kraftigt berusade brädgårdsarbetare som går av stapeln!


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2019-03-03 15:38
#1

Finns verkligen ordet natthögsbord? Om jag söker på ordet får jag frågan "Menade du: nattygsbord", men jag får även träffar på en del som använder ordet i skrift. Har hört ordet "nattduksbord", men aldrig "natthögsbord".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Raltseye
2019-03-14 05:37
#2

Skulle tro att det inte är ett igentligt ord nej

Effie
2019-03-14 15:10
#3

Natthögsbord…låter som ett nyskapande ord. Det där bordet där man lägger högar av sådant man sådant man använt i sängen eller lägger ifrån sig: böcker, tidningar, glas, glasögon, väckarklocka, radio…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Carmarino
2019-03-14 15:36
#4

Ja, det låter ju på ett sätt mer logiskt än nattygsbord, eller nattduksbord. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: