Annons:
Etikettövrigt
Läst 1303 ggr
Tant Grön
1/11/19, 10:28 AM

God fortsättning

När är det rätt att säga god fortsättning? Själv tycker jag att man skall säga det efter nyår -God fortsättning (på det nya året). Men många säger det redan efter jul. Hur gör ni?

Annons:
[[eskils_]]
1/11/19, 10:31 AM
#1

Tycker nog att det är lite sent att säga/skriva det idag, flera dagar efter Trettonhelgen. Varför valde du just idag?

Lussan20
1/11/19, 10:31 AM
#2

Det ena säger väl- God fortsättning på Julen, ända in till 13 on helgen. Det nya året går att önska in i februari tycker jag…mvh/WL🌺

Tant Grön
1/11/19, 10:34 AM
#3

#1 Min man och jag diskuterade det igår och han tyckte det är ok att säga det redan i mellandagarna, jag tycker man skall säga det efter nyår. Intressant att se vad andra tycker.

[Hayabusa]
1/11/19, 10:39 AM
#4

I mellandagarna, definitivt. Några dagar efter nyår, men håller med Eskils - känns lite väl sent nu. Som kuriosa verkar denna hälsning inte finnas i "alla" andra länder. I Tyskland t ex använder man inte denna typ av hälsning (direkt översatt).

[[eskils_]]
1/11/19, 10:42 AM
#5

#3 Aha.

Så det var inte för att peta ner ett inlägg i Debatt-sajten i listan över Nya inlägg på iFokus då, för att hindra folk från att kunna se det? Ett slags försök till censur m a o.

Tant Grön
1/11/19, 10:44 AM
#6

#4 Jag tänker som så, god fortsättning på vadå? Tycker det låter bättre med god fortsättning på det nya året än god fortsättning på julen. Kanske beror det på varifrån Sverige man kommer hur man säger.

Annons:
wildfire
1/11/19, 10:44 AM
#7

Här kör vi med gott slut i mellandagarna sen god fortsättning några dagar efter nyåret sen tycker jag det känns lite sent.

Men ser vi i almanackan så är det tjugondag jul på Söndag så helt sent eller fel är det inte att fram till nu säga god fortsättning.

Så God Fortsättning på er Cool

[Hayabusa]
1/11/19, 10:45 AM
#8

#5 :)

[Hayabusa]
1/11/19, 10:47 AM
#9

#6 En god fortsättningen på helgfirandet. Skulle tro att en majoritet ser Jul & nyår som en gemensam helg.

Tant Grön
1/11/19, 10:48 AM
#10

#9 På helgfirandet, det låter ju vettigare. Men hemma sa vi det alltid efter nyår, att vi önskade en god fortsättning på nya året.

Lussan20
1/11/19, 11:20 AM
#11

Idag sade vår kassörska -God fortsättning- kändes helt okey. Jag tog det som -på det nya året-. Mvh/WL🌺

[Hayabusa]
1/11/19, 2:27 PM
#12

#10 Vill poängtera att här, i min hembygd, så säger vi endast "God fortsättning" utan något tillägg. Med det sagt, så ska vi inte lägga för stor vikt vid innebörden av en hälsning. Den faller med stor sannolikhet under allmänna fraser som "Ha en bra dag" etc. Inget fel i det, men det är vad det är.

Amandla
1/11/19, 4:28 PM
#13

Jag har fått flera hälsningar med "god fortsättning" den här veckan, senast idag. Vad som är rätt och fel varierar säkert med var man bor, vilka man träffar osv.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Amandla
1/11/19, 4:33 PM
#14

#5 Den här sajten är väl perfekt att ställa frågor om olika uttryck på? Är det någonstans man kan få bra svar på sånt så är det ju här.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
wildfire
1/11/19, 5:17 PM
#15

#14 Håller med dig helt 🌺men det där är mer en pik mot TS  och ett försök från sajten debatt att förstöra för andra som enbart skriver nya trådar. Ren mobbning  😕

Ber om ursäkt att jag kapade tråden men jag tror inte det undgått nån om drevet från debatt mot nystartade trådar som säger att dom medvetet puttas ner och nu åter igen i den här tråden 😕

[[eskils_]]
1/11/19, 6:11 PM
#16

#14 Håller med dig. Den här sajten är rätt forum för den sortens frågor. 🙂

#15 Ja, det var en liten pik mot TS. Det var en protest mot mobbning av sajten Debatt som förekommit i flera månader. Jag gillar yttrandefrihet, ogillar censur. Förstår att du kanske inte håller med om det, eftersom du skriver i en annan sajt att du vill ha diktatur.

kattöga
1/11/19, 7:16 PM
#17

Till den som känner sig berörd: Debatten som inte hör hit, till denna tråd, tycker jag ni kan fortsätta med någon annan stans. Trist att stöka till en tråd med trist OT.

God fortsättning, kan jag nog säga hela månaden ut, kanske in i februari också. Till dem som jag inte pratat med sedan förra året. 
Har aldrig tänkt på hur länge man "kan" säga God Fortsättning tills det blir fel…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

DesK
1/14/19, 11:36 AM
#18

Vänligen respektera att vi inte diskuterar andra sajter här, utan endast språkfrågor mm som hör till den här sajtens ämne!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Hayabusa]
1/14/19, 3:06 PM
#19

Ha en fortsatt bra dag 🙂

Är ju även det en variant på "god fortsättning".

[[eskils_]]
1/14/19, 3:26 PM
#20

Ha en bra dag! 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: