Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Råd och tips

Jag har dem i bilen?

2019-01-10 10:16 #0 av: nightingale

Hej!

Jag skulle skriva till en kompis att jag har nycklarna i bilen och skrev

”Jag har dem i bilen”

Men... heter det kanske ”jag har de i bilen” tycker det låter konstigt men dem känns inte heller helt rätt?

Tack!
Charlotte

Anmäl
2019-01-10 10:20 #1 av: Tant Grön

Dem eller dom skall det vara.

Anmäl
2019-01-10 10:35 #2 av: DesK

Precis som Tant Grön säger och är man osäker på hur ordet dem ska användas är det alla gånger bättre att använda ordet dom, för det blir alltid rätt.

Här finns två artiklar i ämnet

https://sprak.ifokus.se/articles/4d712e70b9cb46221d044853-heter-det-de-eller-dem-del-1?articles-2

https://sprak.ifokus.se/articles/4ebf12c788f4722a4300a406-heter-det-de-eller-dem-del-2?articles-1

Anmäl
2019-01-10 11:07 #3 av: nightingale

Tack för snabbt svar! Då var jag inte helt fel på det ändå.

Jag tycker dom låter lite.. "barnsligt"?

kan hänga ihop med att jag hade en kompis som liten som alltid sa "domma" :)

Men då vet jag!
Tack igen!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.