Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen - Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik

Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Övrigt

Felläsningar 4

2018-12-06 20:14 #0 av: DesK

Här fortsätter vi med att berätta om sådant som vi har läst fel. Den förra tråden finns här: https://sprak.ifokus.se/discussions/5af2ec58ce12c440f200062b-fellasningar-3?discussions-1

Anmäl
2018-12-07 16:57 #1 av: Amandla

Idag är jag väldigt trött, läste just "urin-vånare" och kunde inte begripa vad det skulle betyda YrarSomnar

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2018-12-08 12:55 #2 av: maxiq

#1: Det är de som bor i  Latrinamerika

Anmäl
2018-12-08 13:20 #3 av: kattöga

#1 - #2 Gapskrattar

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2018-12-08 13:33 #4 av: Amandla

GapskrattarTummen upp

Anmäl
2018-12-09 18:09 #5 av: VoxBauers

😜

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2018-12-13 16:57 #6 av: kattöga

Fick reklam via sms från en stor livsmedelskedja: 

"Nygammal kyckling" - till ett specialpris förstås! 

Jag undrade och funderade över vad en "nygammal kyckling" är för nåt. Återvunnen/gjord på matrester/gammal kyckling , d v s höna, som ny....? Retro...? 

(Såg så småningom att de sålde nygrillad kyckling till specialpris!)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2018-12-13 19:16 #7 av: Carmarino

Skrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-12-27 10:45 #8 av: OlleA

#1 Urin-vånarna är väl ofta anal-fabeter? Skämtar

"Man kanske kan ha en motorcykel som står i ett hörn där man kan sitta och cykla under tiden", läser jag i en artikel. Fast när jag har läst ett par gånger stod det visst motionscykel.

Anmäl
2019-01-04 12:29 #9 av: Amandla

Igår såg jag en skylt i ett skyltfönster. "Börja råna" stod det. Inte. "Börja tråna" stod det inte heller... "Börja träna" lyckades jag läsa på tredje försöket Gapskrattar

Anmäl
2019-01-06 11:43 #10 av: TatsuOni

"Tips på sopor" var tydligen "Tips på soppor".

"Får jag behålla lägenheten när jag dör?" lät väldigt konstigt tills jag såg att det stod "Får han behålla lägenheten när jag dör?"

Värd för hår. Medarbetare på te.

Home is where the heart is ~ http://tatsu.blogg.se/

Anmäl
2019-01-10 19:53 #11 av: kattöga

Läste nyss en rubrik här på iFokus:
Föräldralösa snabbtåg i Kina

Jag insåg ganska omgående att jag måste ha läst fel, för självklart var inte tågen föräldralösa (åtminstone säger inte texten det....) men däremot förarlösa!

Meeow! 

Anmäl
2019-01-10 20:20 #12 av: Effie

Läste en beskrivning av en massage man kunde göra. Fokusera på tinningar, framtida öron och... 

ja men mina öron har jag nu? 

Framsida öron, stod det förstås.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2019-01-11 17:41 #13 av: Carmarino

I rubriken till en diskussion här på iFokus läste jag "Sedelutprovare". Undrade om det var något man kunde söka till. Hade inte haft något emot att prova lite sedlar. Men tyvärr stod det "Sadelutprovare", så det blev ingen sedelprovning. Skrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-02-01 08:26 #14 av: kattöga

Såg nyss rubriken "Äter inte snö" här på iFokus.  Fryser

Vem är det som inte äter snö? Och vem är förvånad över det? undrade jag... 

Jag antar att det beror på att jag nyss tittat på väderprognosen som lovar att vi ska få en massa snö de kommande dagarna... för "Äter inte hö"  var ju den korrekta rubriken...

Meeow! 

Anmäl
2019-02-02 12:46 #15 av: maxiq

Rubrik på Text-TV: Kinesiska betalappar vanligare
Vadå? Testsamer?

Anmäl
2019-02-02 12:52 #16 av: kattöga

#15 Skrattar

Meeow! 

Anmäl
2019-02-03 16:22 #17 av: Effie

Och vad var det jag läste i någon historiebok... en danskamiral.

Vad är en kamiral? undrade jag, innan jag insåg att det handlade om krig och inte dans (som är mycket roligare)

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2019-02-03 16:32 #18 av: Carmarino

#17 Ungefär som danskorna som tog på sig dansskorna. Skämtar

Anmäl
2019-02-03 18:46 #19 av: VoxBauers

#18 Ja, eller finskorna som i en veckotidning uppmanades att sy en liten påse att ha danskorna i!

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2019-02-05 09:24 #20 av: kattöga

"Otäck skada på Alexander Edler – backen bars ut på bår"

Jag kan för mitt liv inte förstå hur och varför man bär ut en backe på bår!? Det är ju Edler som är skadad.... (kanske var backen det också).
Jag var tvungen att läsa artikeln för att förstå att Edler är back-spelare...

Meeow! 

Anmäl
2019-02-12 06:30 #21 av: OlleA

"Länsstyrelsen i Jämtlands län intervjuar lodjur och järv" läste jag i en jakttidning på nätet. Hmm... "inventerar" stod det visst. Skämtar

Olle

Anmäl
2019-02-12 11:41 #22 av: Carmarino

#21 DEN intervjun skulle jag vilja läsa. Skrattar

Anmäl
2019-02-12 15:51 #23 av: maxiq

"I helgen håller Vänsterpartiet EU-valskonferens"

Wienervals har man ju hört talas om...

Anmäl
2019-02-15 19:51 #24 av: maxiq

Undrar om dom fick "ja"?
Undrar om dom hade en "ring"? *häpp*

Anmäl
2019-02-16 08:50 #25 av: kattöga

Ballong#24 Skrattar BlommaHjärta

Meeow! 

Anmäl
2019-02-16 15:26 #26 av: maxiq

Det var ju ett otrevligt sätt att svara på Ledsen

Anmäl
2019-02-16 23:40 #27 av: VoxBauers

🤪

Anmäl
2019-02-17 19:58 #28 av: Carmarino

I en reklamtext läste jag följande:

Förbaskade pajskal för alla tillfällen . . .
En perfekt svinprodukt . . . 

Fast egentligen stod det:

Förbakade pajskal för alla tillfällen . . .
En perfekt svinnprodukt . . . 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.