Annons:
Etikettövrigt
Läst 2079 ggr
tlover
2018-11-21 14:32

Lär du dig flera språk?

Både jag och min man lär oss nya språk på fritiden, men det är väl inte så jättevanligt, eller är det det?

Lär du dig andra språk än ditt modersmål? Vilka då? Hur lär du dig? Känner du andra som lär sig också?

Om du inte lär dig nya språk, varför har du valt att inte lära dig nya språk? Gick du flera språk i skolan eller inte? Vilket/vilka var det isåfall?

Edit: Skulle du vilja lära dig fler språk?

l'm back

Annons:
tlover
2018-11-21 14:36
#1

Jag talar ju sen tidigare svenska (modersmål) och engelska (2:a språk). Jag studerar också vid mån av tid och ork japanska, bland annat för att jag vill kunna förstå lite om jag åker dit på inköpsresor och enligt mig är japanska både mer intressant och enklare än mandarin och när jag åker till Indien kommer ju egentligen inget annat än engelska behövas.

När jag gick i högstadiet gick jag Spanska och även Arabiska ett tag under långraster (min huvudsakliga lärare var SFI lärare också så hon fixade att vi fick lära oss av några tjejer i samma ålder och ordnade klassrum). Men jag kan bara ett fåtal ord på vardera språk numer.

När jag kan japanska nog bra funderar jag på att gå över till franska, det är ett av språken min man studerar och han har börja lära vår dotter lite. Dessutom så har jag släktingar i den franska delen av Kanada och jag har alltid velat fara dit.

l'm back

Maleficum
2018-11-21 14:57
#2

Själv är jag helt språkobegåvad :P Var först efter skolan jag verkligen lyckades lära mig engelska (började lyssna på ljudböcker).

Lästa tyska ett tag i skolan men klara inte det och inte heller spanskan jag försökte med senare (har även svårt ibland för svenskan, speciellt stavning, trots att det är modersmål).

Har försökt lära mig lite polska (då min svägerska är från polen) men har gett upp nu. Hade gärna velat kunna fler språk men min styrka är mer åt matte hållet än språket.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pyttelite
2018-11-21 15:26
#3

Jag kör ett tyskapass varje dag med duolingo. Sen försöker jag läsa digitala tidningar och magasin inom områden som intresserar mig - på tyska förstås. Resultatet är att jag helt plötsligt mixar ordföljden på svenska. :(


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Novachan
2018-11-21 15:58
#4

Jag har börjat, i år, plugga Japanska mer seriöst på egen hand, alltså på fritiden. Jag vill främst kunna kolla på anime utan textning men att läsa manga på japanska vore inte heller fel. Använder bl.a. Duolingo och kort efter jag började använda programmet småstartade jag att lära mig andra språk också, men huvudfokuset ligger fortfarande på Japanskan.

Effie
2018-11-22 08:34
#5

I skolan läste jag engelska (från åk 4 till universitetet 20 p), franska (från åk 7 till universitetet 40 p), ryska (gymnasiet; kan inte tala det) och latin (gymnasiet).

Har försökt lära mig tyska själv (läroböcker, läsa…). Har kollat lite appar (duolingo?) för att lära lite spanska, men det får jag ingen struktur I. Lånar språkkurser på biblioteket ibland (finska, t.ex) men är inte uthållig nog. Snappar upp lite ord när jag är ute och reser.

Till våren ska jag nog anmäla mig till någon kurs, om jag kan bestämma mig för ett språk. Det är så manga som verkar spännande.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

lunaticIam
2018-12-06 02:56
#6

Jag har både svenska och finska som modersmål. I skolan lärde jag mig engelska, som alla andra. I högstadiet valde jag till tyska som jag också läste på gymnasiet (till och med steg 5). I gymnasiet valde jag också till japanska (steg 1). 

Av tyskan minns jag tillräckligt för att hålla vardagskonversationer och läsa enklare böcker. Lyssnar en del på tysk musik så det hjälper att hålla språket i minnet.

Japan och språket har jag länge haft ett stort intresse för och har fortsatt med japanskan på fritiden efter gymnasiet. Jag förstår väldigt mycket mer än jag kan tala, tittar knappt på textningen längre när jag ser på anime eller annat japanskt och lyssnar också mycket på japansk musik. Började för ett tag sedan också med appen Duolingo och använder den främst för japanska. 

Har genom året gjort sporadiska försök att lära mig turkiska, latin och spanska. Dessa försök dog ut på grund av brist på tid. 

Ska fokusera på japanskan ett tag nu men vill definitivt lära mig fler språk. Isländska, latin, koreanska och franska är några av språken som står högt på listan.

Annons:
Veda
2018-12-24 17:56
#7

Oj, vilken energi ni har allihopa. Själv läste jag tyska och engelska i skolan. Då var jag bättre på tyskan än engelskan, men eftersom jag knappt använt tyska på många år funkar engelskan bättre numera. Sen har jag på senare år läst lite italienska och även testat den i Italien. Tyvärr är jag inte nån språkbegåvning så det blir väldigt knackigt med alla språk förutom svenskan förstås. Läste även ett år spanska i gymnasiet, men det minns jag inte mycket av.

Thotis90
2019-02-17 20:47
#8

Jag kan förutom svenska (modersmål) och engelska (flytande) också lite spanska, som jag läste både på högstadiet och sen på Komvux.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Upp till toppen
Annons: