Annons:
Etikettövrigt
Läst 2079 ggr
tlover
2018-11-21 14:32

Lär du dig flera språk?

Både jag och min man lär oss nya språk på fritiden, men det är väl inte så jättevanligt, eller är det det?

Lär du dig andra språk än ditt modersmål? Vilka då? Hur lär du dig? Känner du andra som lär sig också?

Om du inte lär dig nya språk, varför har du valt att inte lära dig nya språk? Gick du flera språk i skolan eller inte? Vilket/vilka var det isåfall?

Edit: Skulle du vilja lära dig fler språk?

l'm back

Annons:
tlover
2018-11-21 14:36
#1

Jag talar ju sen tidigare svenska (modersmål) och engelska (2:a språk). Jag studerar också vid mån av tid och ork japanska, bland annat för att jag vill kunna förstå lite om jag åker dit på inköpsresor och enligt mig är japanska både mer intressant och enklare än mandarin och när jag åker till Indien kommer ju egentligen inget annat än engelska behövas.

När jag gick i högstadiet gick jag Spanska och även Arabiska ett tag under långraster (min huvudsakliga lärare var SFI lärare också så hon fixade att vi fick lära oss av några tjejer i samma ålder och ordnade klassrum). Men jag kan bara ett fåtal ord på vardera språk numer.

När jag kan japanska nog bra funderar jag på att gå över till franska, det är ett av språken min man studerar och han har börja lära vår dotter lite. Dessutom så har jag släktingar i den franska delen av Kanada och jag har alltid velat fara dit.

l'm back

Maleficum
2018-11-21 14:57
#2

Själv är jag helt språkobegåvad :P Var först efter skolan jag verkligen lyckades lära mig engelska (började lyssna på ljudböcker).

Lästa tyska ett tag i skolan men klara inte det och inte heller spanskan jag försökte med senare (har även svårt ibland för svenskan, speciellt stavning, trots att det är modersmål).

Har försökt lära mig lite polska (då min svägerska är från polen) men har gett upp nu. Hade gärna velat kunna fler språk men min styrka är mer åt matte hållet än språket.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu