Annons:
Etikettövrigt
Läst 14079 ggr
Tant Grön
11/6/18, 2:28 PM

Enkel, dubbel, trippel...

Finns det någon fortsättning?

Annons:
Mitchika
11/6/18, 2:34 PM
#1

Kvadrupel? 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

maxiq
11/6/18, 3:40 PM
#2

Kvintupel blir det när det är 5


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Ephraim
11/6/18, 8:59 PM
#3

Singel/simpel, dubbel, trippel, kvadrupel, kvintupel, sextupel, septupel, oktupel, nonupel, dekupel, undekupel, duodekupel, tredekupel, kvattuordecupel (14), kvindecupel (15), sedekupel (16), septendekupel (17), duodevigentupel (18), undevigentupel (19), vigentupel (20), centupel (100), millipel (1000)…

Även varianterna kvadruppel, kvintuppel etc. förekommer men SAOL har kvadrupel med ett p.

Men de högre av dessa är ju verkligen inte vanliga ord. Kvadrupel är väl inte helt ovanligt (det är den enda av ovanstående som kvar uppslagsord i SAOL, SAOB eller SO) och kvintupel kanske används någon gång men övriga är väldigt ovanliga. Och för dekupel och högre har jag svårt att ens hitta belägg. På engelska och franska (decuple, décuple) är det lättare att hitta belägg men de är knappast vanliga.

Tant Grön
11/6/18, 9:11 PM
#4

Oj, där ser man. Har faktiskt aldrig hört dom orden.

Ephraim
11/6/18, 9:39 PM
#5

#4 Nej, jag är inte säker på att jag i praktiken hört eller läst något högre än kvintupel. Sextupel till nonupel hittar jag åtminstone några exempel på vid sökning på nätet och i alla fall decuple och centuple hittar jag några engelska exempel på.

De övriga har jag bara fyllt på enligt systemet att man utgår från de latinska s.k. multiplikativa räkneorden (simplex, diplex, triplex, quadruplex, quintuplex, sextuplex, septuplex etc.) alternativt de s.k. proportionella räkneorden (simplus, triplus, quadruplus, quincuplus, sextuplus, septuplus etc.). Sedan får man försvenska det bl.a. genom att byta ut "-plex" eller "-plus" mot "-pel" och justera stavningen av "qu" och "c".

Det systemet fungerar väl egentligen inte helt och hållet för de tidigare orden. Dubbel och trippel hade hunnit bearbetas en del i franskan och tyskan innan vi lånade dem, medan kvadrupel ju är närmare latinet. Och det borde väl kanske heta kvinkupel istället för kvintupel men är det något ord som används är det det senare. Det är nog influerat av de latinska ordningstalen (primus, secundus, tertius, quartus, quintus etc.), som vi ju lånat ters, kvart och kvint från.

Latinska räkneord hittar man här förövrigt: https://en.wikipedia.org/wiki/Latin_numerals_(linguistics)

Sammet1
11/9/18, 6:15 AM
#6

Kvadrupel toeloop och kvadrupel lutz är ju numera vanliga begrepp inom sporten konståkning, och jag tror att de börjar komma upp och nosa på kvintupelhopp nu också.

Konståkarna behöver utveckla sin hoppteknik i snabbare takt, så att vi får användning av de högre orden också! 😉

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Annons:
Upp till toppen
Annons: