Annons:
Etikettspråk-i-förändring
Läst 975 ggr
Lars Martin
2018-10-17 20:56

Modersmålsundervisning

Det höjs inte alltför sällan röster om att undervisning i modersmål bör begränsas. Argumenten varierar om varför det skulle vara nödvändigt och ofta rör det sig om att det är kostnadsmässigt belastande för kommuner att vara tvungna att erbjuda det till elever som uppfyller kravprofilen. Det rör sig också om argument att inlärningen av svenska skulle försämras om fokus också läggs på att studera sitt modersmål. Forskning visar att flerspråkighet snarare gynnar inlärning av fler språk. Dessutom blir det lättare för elever att tillgodogöra sig ämneskunskaper om de får möjlighet att få hjälp på sitt hemspråk. Man behärskar sitt modersmål bäst och om man istället ges möjlighet att öva upp sin förmåga till tänkande och lärande på sitt modersmål (och successivt övergå mer till svenska i takt med inlärningen av den) har man också större möjligheter att överföra det till övriga ämnen. Det finns naturligtvis praktiska problem av olika slag när det rör sig om modersmålsundervisning (för få lärare, elever som inte vill läsa modersmålet mm), men om vi bortser från dessa för en stund och tänker helt på tvärs mot de ovanstående argumenten - alltså att man istället skulle satsa mer resurser på att utveckla modersmålsundervisningen och att ett utvecklat modersmål hos den enskilde istället skulle gynna övrig inlärning i skolan. Skulle inte kommunerna på sikt snarare få lägre kostnader eftersom fler får högre studieresultat snabbare och får ökade möjligheter att studera vidare och ta sig ut i arbetslivet? Modersmålsundervisning står inte som motpol mot god inlärning av svenska utan som ett komplement och bör kunna utnyttjas som språngbräda till ett effektivare lärande av svenska och övriga skolämnen.

Annons:
Novachan
2018-10-17 22:17
#1

Tänkte just på detta tidigare idag och kom också fram till att man borde fortsätta undervisa modersmålet. Detta är ju extra viktigt för dom kanske bara kommer bo i Sverige tillfälligt. Jag kan förstå varför man skulle vara något motvillig ändå för de barn som man vet är beviljade att bo här permanent men som sagt så kan det ju gå ut över det andra lärandet och jag tror också att barnen och samhället tjänar mer på att man lär sig fler språk.

Jag antar att svenskar med svenska som modersmål lär sig ett tredje språk i skolan för att det gynnar lärandet eller barnet på något sätt och att målet egentligen inte är att man ska kunna ett tredje språk. Man pluggar ju vissa ämnen för det syftet även fast ämnena i sig kan kännas onödiga. - Jag har bara hört någon nämna detta väldigt kortfattat i farten att det är så med svensk utbildning, men inte specifikt med språk. Om det inte hade varit så med tredje språk så hade man ju kunnat dra ner på den undervisningen, eller ta bort den helt, och spara pengar på så sätt.

Men det kanske finns andra lösningar som man kan testa att använda för att dra ner på kostnaderna för modersmålsundervisning. Att tvinga invandrare att flytta till olika områden uppdelade på sitt modersmål skulle kanske kunna vara ett sätt men jag vet inte om det är så bra integrationsmässigt… om det ens skulle kunna vara gör bart. Undrar hur man nyttjar invandrare som talar de önskade modersmålen som också jobbat som lärare innan de flyttade till Sverige, i vare sig lära ut språk eller annat ämne, eller om man kan ge invandrare med önskade modersmål en kortare yrkesinriktad utbildning till att bli språklärare? Jag tänker eftersom det kan vara brist på sådana lärare är det viktigare att få till fler lärare än att de också ska kunna lära ut fler ämnen men också att en sådan lärare kanske kan lära ut i flera skolor samtidigt - då det behovet kanske finns, samt så slipper personen behöva plugga en längre utbildning och att lära ut fler ämnen. Det är dom två idéer/funderingar som jag har tänkt på under dagen. Man kanske skulle kunna samarbeta med länder som talar språket för att utforma utbildningen så kanske den biten går fortare och bli bättre innehållsmässigt…

Upp till toppen
Annons: