Annons:
Etikettsemantik
Läst 1568 ggr
maxiq
2018-10-02 22:59

Offer eller drabbade?

Är "offer" rätt ordval här? Det känns som att offer är de som har dött eller skadats av branden. Dessa tvingas "bara" att tillbringa natten någon annanstans. 


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Lona
2018-10-02 23:09
#1

Ja, där håller jag med dig! Nog så illa att drabbas av brand och behöva evakueras - men "offer" blir lite missvisande.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Niklas
2018-10-03 10:25
#2

Nja, jag kan nog se offer som passande också. Man kan vara offer för mycket. Våldtäktsman, mördare, ficktjuvar, brand. Jag ser inte offer som något binärt som bara handlar om dödsfall. Släktingar till någon som dött kan också vara offer. På sätt och vis större offer än den döde (beroende på vad man har för tro). Fanns det dödsoffer i branden ovan?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

maxiq
2018-10-03 12:02
#3

Nej inga fysiskt skadade alls


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Niklas
2018-10-03 12:13
#4

Okej, jag tycker inte att man kan säga att det är en katastrof utan offer. Jag vet inte vad som brann, men det kan ju ha varit hem eller ägodelar, vilket också gör dem till offer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Novachan
2018-10-17 22:27
#5

Offer för berövande av sina hem, offer för hemlöshet, eller iaf tillfälligt hemlöshet. Fast jag vet inte om jag skulle vilja kalla dem offer för det heller om det bara rör sig om en väldigt kort tid. Alla av de närmaste berörda kallar man väl offer vid negativa händelser. Men om deras hem i princip är oskadda men måste inspekteras innan de kan återvända känns det ändå lite fel att säga att de är offer. Offer känns då mer rätt för dom som faktiskt förlorade sin hem eller ägodelar. Självklart är de som blev skadade eller avlidit offer.

Upp till toppen
Annons: