Annons:
Etikettsemantik
Läst 1267 ggr
maxiq
10/2/18, 10:54 PM

Flerfamiljshus?

"En kraftig brand härjade i ett flerfamiljshus söder om Sundsvall under tisdagen.

Ett 60-tal lägenheter evakuerades och en totalförstördes när elden spred sig neråt från taket"

Är verkligen "flerfamiljshus" rätt term här? För mig är ett flerfamiljshus ett hus med kanske 3-4 lägenheter, här är det 64 lägenheter. Det kan inte kallas för "hyreshus" heller då det är bostadsrätter. Vad har ni för förslag?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
NisseG
10/3/18, 5:44 PM
#1

Flerfamiljshus tycker jag går bra här. För mig är ett flerfamiljshus något som är avsett för fler än två familjer, utan att ha någon övre gräns på antalet lägenheter.

stickanw
10/3/18, 8:33 PM
#2

Bostadslänga går väl också bra att använda.

parsley
10/4/18, 11:55 AM
#3

Googlade på en  brand i närområdet.  Där hade orden byggnad, studentboende, bostadshus och flerbostadshus använts.  Studentboende är korrekt i det här fallet, eftersom det var ett studentboende som brann.  Byggnad tycker jag känns som om man syftar på något annat än ett boende, t ex ett garage eller förråd, alternativt att journalisten inte vet vad det är som brinner när notisen skrivs.  Bostadshus tycker jag känns korrekt.  Flerbostadshus får mig att tänka på ett hus med ett par lägenheter.  Är det relevant för allmänheten att veta om det är hyreslägenheter eller bostadsrätter i huset som brunnit?

maxiq
10/4/18, 1:59 PM
#4

#3: Flerbostadshus låter bättre än flerfamiljshus som användes även om massbostadshus hade varit bättre i det här faller med tanke på det stora antalet lägenheter. 

Hyreshus används väl lite slarvigt om större bostadshus men hade nog funkat bättre i den här rubriken. Sjuvåningshus hade nog också varit bättre.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Upp till toppen
Annons: