Annons:
Etikettråd-och-tips
Läst 2456 ggr
Nea00
2018-09-05 16:08

Är spanska lätt?

Hej! Jag har börjat i årskurs 6 nu och jag har valt spanska. Är det ett lätt språk? Jag börjar bli osäker nu! Uppskattar svar

Annons:
OlgaMaria
2018-09-05 16:16
#1

Ja, jag tycker spanska är betydligt lättare att lära sig än franska och tyska.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
2018-09-05 16:31
#2

Beror på en som individ vad man tycker är lätt eller inte :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
2018-09-05 17:05
#3

Alla människor är olika, och en del har lättare än andra att lära sig språk.
Om du menar spanska jämfört med andra språk så tror jag inte det är speciellt svårt. Jag brukar ha lätt för att lära mig ord och satsmelodier, men tycker grammatik är pest, medan andra gillar grammatik för det ger dem nåt att hänga upp språket på.
Spanskan har t ex sina egna regler för hur man böjer verb. Man hoppar ofta över  att ange vem det är som går, hoppar, läser etc, eftersom själva formen av verbet anger vilken person som gör det.
En lätt sak är att nästan alla ord uttalas som de skrivs. Sedan pratar ju alla spansktalande väldigt fort och det kan vara svårt att hänga med även om man förstår de enskilda orden.
Men att läsa spanska tycker jag är väldigt klokt, det är ett språk som talas i en stor del av världen så reser man mycket eller vill jobba utomlands så kan man få stor nytta av det.

Elsaplutten1
2018-09-05 17:30
#4

Sexans spanska är superlätt. 7-8 är också rätt lätt, om du lyssnar på lektionerna. Märkte att de vi gjort i sexan o sjuan är väldigt avgörande för åttan. Inte alls som i engelska och svenska där allt flyter på utan att man knappt behöver tänka :))

OlgaMaria
2018-09-05 18:05
#5

Kan också tipsa om Duolingo som är en jättebra app för att lära sig spanska och andra språk!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Nea00
2018-09-06 07:39
#6

Tack så jättemycket för alla svar! :D

Annons:
Ispeakfluentmoviequotes
2019-03-06 18:52
#7

Jag har läst både Tyska och Spanska, men måste säga att Spanska är favoriten. Tycker att språket är väldigt nära till Engelska som är mitt sekundära modersmål. Så länge du lär dig i den egen takt är jag övertygad om att det kommer gå jättebra.

Upp till toppen
Annons: