Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Råd och tips

Är spanska lätt?

2018-09-05 16:08 #0 av: Nea00

Hej! Jag har börjat i årskurs 6 nu och jag har valt spanska. Är det ett lätt språk? Jag börjar bli osäker nu! Uppskattar svar

Anmäl
2018-09-05 16:16 #1 av: OlgaMaria

Ja, jag tycker spanska är betydligt lättare att lära sig än franska och tyska.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2018-09-05 16:31 #2 av: Fridaaaa

Beror på en som individ vad man tycker är lätt eller inte :) 

Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2018-09-05 17:05 #3 av: Sindri

Alla människor är olika, och en del har lättare än andra att lära sig språk.
Om du menar spanska jämfört med andra språk så tror jag inte det är speciellt svårt. Jag brukar ha lätt för att lära mig ord och satsmelodier, men tycker grammatik är pest, medan andra gillar grammatik för det ger dem nåt att hänga upp språket på.
Spanskan har t ex sina egna regler för hur man böjer verb. Man hoppar ofta över  att ange vem det är som går, hoppar, läser etc, eftersom själva formen av verbet anger vilken person som gör det.
En lätt sak är att nästan alla ord uttalas som de skrivs. Sedan pratar ju alla spansktalande väldigt fort och det kan vara svårt att hänga med även om man förstår de enskilda orden.
Men att läsa spanska tycker jag är väldigt klokt, det är ett språk som talas i en stor del av världen så reser man mycket eller vill jobba utomlands så kan man få stor nytta av det. 

Anmäl
2018-09-05 17:30 #4 av: Elsaplutten1

Sexans spanska är superlätt. 7-8 är också rätt lätt, om du lyssnar på lektionerna. Märkte att de vi gjort i sexan o sjuan är väldigt avgörande för åttan. Inte alls som i engelska och svenska där allt flyter på utan att man knappt behöver tänka :))

Anmäl
2018-09-05 18:05 #5 av: OlgaMaria

Kan också tipsa om Duolingo som är en jättebra app för att lära sig spanska och andra språk!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2018-09-06 07:39 #6 av: Nea00

Tack så jättemycket för alla svar! :D

Anmäl