Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen - Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt

Övrigt

Språkliga fadäser 25

2018-09-03 09:35 #0 av: DesK

Välkomna att berätta om språkliga grodor, den förra tråden finns här:  

https://sprak.ifokus.se/discussions/5b3393acce12c41114003242-sprakliga-fadaser-24?readstate=false

Désirée

Anmäl
2018-09-03 19:48 #1 av: Tjeja

Följer! Skrattar

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2018-09-03 21:41 #2 av: Amandla

Fb:s bortskänkesgrupper bjuder på godbitar varje dag:

"Skänker banan och flyttkartonger"

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2018-09-03 22:35 #3 av: Carmarino

Behöver inte flyttkartongerna, men bananen tar jag gärna emot. Skrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-09-04 13:55 #4 av: Effie

På radion I morse hade de lite svårigheter att uttala "wildlife day", som det tydligen är idag. Det blev "Wild Wife Day". Låter intressant att fira det :-)

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2018-09-04 13:58 #5 av: Carmarino

#4 Kan se det framför mig - en massa helvilda fruar stormar fram. Gapskrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-09-04 15:46 #6 av: Tjeja

#4 och #5 Det måste vara fruar som mig det handlar om då typ? GapskrattarKatt - Crazy Catlady Spelar pajas

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2018-09-10 15:27 #7 av: Jalking

Siljan News:
På väg från brottsplatsen så möter tjuvarna polisen som greps och fördes till polisstationen i Rättvik...

Om jag har fattat det hela rätt så grep tjuvarna polisen. Det händer nog inte så ofta, det brukar nästan alltid vara tvärtom.

Anmäl
2018-09-10 17:30 #8 av: maxiq

#7: Eller så var det en annan polis som grep den polis som tjuvarna mötte. Varför skulle de annars gå till polisstationen med honom. Verkar dumt... Funderar

Anmäl
2018-09-12 14:11 #9 av: Carmarino

Läst i en artikel om speltillverkare i Sverige:

Framför allt kan vi nu se att branschen investerar i både nya investeringar och förvärv av nya spelstudior, men också i personal, produktion och utveckling.

Visste inte att man kunde investera i investeringar. Funderar

Anmäl
2018-09-13 17:42 #10 av: maxiq

OM man nu har ett företag och OM man nu lägger ner pengar på att annonsera på Facebook. BORDE man inte då be en vän kolla språket innan?

Anmäl
2018-09-14 20:51 #11 av: maxiq

K-rauta har uppfunnit en helt ny produkt. Jag såg först en skylt i deras varuhus och var tvungen att kolla på hemsidan. Googlar man ordet "Förlagringslåda" så får man bara två träffar och båda leder hit

Anmäl
2018-09-15 08:23 #12 av: kattöga

#11  Glad De har även  uppfunnit ett nytt ord... som jag tror kan komma att "leva vidare"...

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2018-09-15 18:30 #13 av: maxiq

Ja tack! Jag gör gärna min hemida själv

Anmäl
2018-09-15 18:33 #14 av: Carmarino

Hemida på Heymo! Tummen upp

Anmäl
2018-09-18 11:44 #15 av: Carmarino

Läste det här i en programpresentation på Kunskapskanalen:

...en nästan 12 lång mil ny järnvägstunnel...

Anmäl
2018-09-18 12:26 #16 av: Effie

#15 Påminner mig om den gången jag skulle flyga, och flygvärdinnan uppmanade : Seaten fastbelts! Hon horde att det var fel, men hittade liksom inte problemet; ett nytt forsök men fortfarande seaten fastbelts. Samma här; man marker att det är något galet men det tar en stund att se...

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2018-09-18 12:30 #17 av: Carmarino

#16 Ja, det är inte lätt att hitta rätt när man väl har börjat att "bala taklänges" Skrattar

Anmäl
2018-09-18 14:25 #18 av: Tant Grön

Från en annan sajt: tips på svalkande tips på vad man kan ha i sina kolsyrade vattenflaskor

Anmäl
2018-09-19 12:52 #19 av: parsley

Från Facebook

Min ångest håller mig i ett hjärngrepp. 

Anmäl
2018-09-20 10:35 #20 av: maxiq

#19: Inte helt fel dock...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.