Annons:
Etikettövrigt
Läst 2495 ggr
kattöga
2018-07-29 08:58

dels.... och dels...

Läste denna mening (SVT Nyheter): "- Det är lite osäkert om helikoptrarna kan vara uppe så mycket, dels beror det på att molnen ligger lågt." och saknade en fortsättning istället för en punkt.

Jag förväntade mig ännu ett "dels" som förklarade vad en andra orsak var. Ungefär så här: "Det är lite osäkert om helikoptrarna kan vara uppe så mycket, dels beror det på att molnen ligger lågt, och dels beror det på att helikoptrarna är trötta." (😉)

Då ingen fortsättning på meningen finns, hade jag valt ordet "delvis" istället för  "dels".

Är det korrekt att skriva så som de gjort på SVT Nyheter?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
raphanus
2018-08-21 11:29
#1

Jag skulle i förekommande fall i stället ha valt ordet delvis. Ordet dels indikerar, som #0 påpekar, att ett ytterligare dels borde komma längre fram i meningen.

Dioramabyggare
2018-08-21 12:13
#2

Jag hade också skrivit "delvis" istället för "dels". Det är nästan så en kan undra hur det blivit med svenskaundervisningen i skola… 🤔 och hur ofta skriver inte en del människor "tills dess"… "tills" är ju en sammandragning av "till" och "dess"…

Raltseye
2018-09-05 03:02
#3

#2 Det kanske det också är men jag brukar säja 'tills det att ' så för mej förekommer inte ordvalet något utstickande.

Upp till toppen
Annons: