För ett antal år sedan läste jag på en kvällstidningslöpsedel "Lill-Babs granne mördad". Ordet "granne" stod tryckt med mindre teckensnitt än resten av rubriken, mellan"Lill-Babs" och "mördad", säkerligen för att folk skulle tro att det var Lill-Babs själv som blivit mördad. Väldigt låg journalistik anser jag.
#3 Det var liknande för ganska så många år sedan när de lyckades med "vän till SILVIA DÖD" med de första två orden skriven i pyttelitet. Trist, för även om man hajar till så inser man väl att det är en falsk rubrik när man väl läst den, och hur sugen blir man på en sådan tidning då?
Kvällspressen är tyvärr inte mycket bättre än Se&Hör nu för tiden.
Det är väl samma med alla (idrotts)hjältar som finns nu för tiden. Tycker inte att man blir hjälte bara för att man vinner en fotbollsmatch, eller någon annan idrottstävling.
#6 Man kan ju nästan tro det, med tanke på vad vissa av dem får i lön medan sköterskor och läkare som räddar liv på löpande band kanske kan köpa en lägenhet när de är 45, med lite tur...
Det mest irriterande är ju att journalisterna använder ordet "hjälte" slentrianmässigt. Alla idrottsmän kallas hjältar även om de bara gjort sitt jobb, d.v.s. vunnit en tävling.
(Av någon anledning är det sällan som idrottskvinnor blir kallade hjältar. Därav ordet "idrottsmän" ovan.)
#10 Om du menar idrottskvinnorna, så nej, några miljoner är det inte många av dem som ser röken av. De flesta verkar vara glada om de åtminstone får kostnaderna för resor till tävlingar m.m. täckta och slipper betala själv.
Apropå hjältar och bragder, jag tror att det var mottagaren av 1994 års Bragdguld som vid tacktalet sade att han inte hade utfört någon bragd att tala om - den verkliga bragden det året gjordes av räddningsdykarna som med risken för sina liv arbetade under Estoniaolyckan.
"Glass löser allt!"/Källa Glassgård, Öland Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhet
1994 var det fotbollslandslaget som vann Bragdguldet, så det var väl någon av spelarna som höll tacktalet då. Inte helt omöjligt att han som gjorde det sa att de inte var hjältar.
Undrar förresten om det inte var ungefär då som sportreportrarna började kalla idrottare för hjältar?
Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.