Annons:
Etikettsemantik
Läst 2997 ggr
maxiq
2018-07-19 12:08

Orddevalvering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När ett stort ord används för något futtigt. Vilket ord ska man då använda för det riktiga dramat som pågår runt om i Sverige nu?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
kattöga
2018-07-19 12:12
#1

Allt för att skapa uppmärksammade rubriker… …. … 
Stackars lilla katt dock! 😭🐱

Bra fråga, vad är mer dramatiskt än drama?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lona
2018-07-19 12:24
#2

Katastrof? Fast det används väl om prinsessan Madeleine är förkyld och inte kan närvara vid Nobelmiddagen…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Dioramabyggare
2018-07-19 13:04
#3

För ett antal år sedan läste jag på en kvällstidningslöpsedel "Lill-Babs granne mördad". Ordet "granne" stod tryckt med mindre teckensnitt än resten av rubriken, mellan"Lill-Babs" och "mördad", säkerligen för att folk skulle tro att det var Lill-Babs själv som blivit mördad. Väldigt låg journalistik anser jag.

Sommarek
2018-07-19 13:17
#4

#3 Det var liknande för ganska så många år sedan när de lyckades med "vän till SILVIA DÖD" med de första två orden skriven i pyttelitet. Trist, för även om man hajar till så inser man väl att det är en falsk rubrik när man väl läst den, och hur sugen blir man på en sådan tidning då?

Kvällspressen är tyvärr inte mycket bättre än Se&Hör nu för tiden.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Dioramabyggare
2018-07-19 13:35
#5

#4: nej, precis! Jag håller med dig.

Carmarino
2018-07-19 14:24
#6

Det är väl samma med alla (idrotts)hjältar som finns nu för tiden. Tycker inte att man blir hjälte bara för att man vinner en fotbollsmatch, eller någon annan idrottstävling.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Vixxen
2018-07-19 18:21
#7

Helt sant Carmarino!

Sommarek
2018-07-20 08:36
#8

#6 Man kan ju nästan tro det, med tanke på vad vissa av dem får i lön medan sköterskor och läkare som räddar liv på löpande band kanske kan köpa en lägenhet när de är 45, med lite tur…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Carmarino
2018-07-20 08:43
#9

#8 Ja, det borde vara tvärtom. Det mest irriterande är ju att journalisterna använder ordet "hjälte" slentrianmässigt. Alla idrottsmän kallas hjältar även om de bara gjort sitt jobb, d.v.s. vunnit en tävling. (Av någon anledning är det sällan som idrottskvinnor blir kallade hjältar. Därav ordet "idrottsmän" ovan.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sommarek
2018-07-20 09:03
#10

#9 Och man kan ge sig fanken på att de inte tjänar miljoner, heller…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Carmarino
2018-07-20 13:07
#11

#10 Om du menar idrottskvinnorna, så nej, några miljoner är det inte många av dem som ser röken av. De flesta verkar vara glada om de åtminstone får kostnaderna för resor till tävlingar m.m. täckta och slipper betala själv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lona
2018-07-20 15:49
#12

Apropå hjältar och bragder, jag tror att det var mottagaren av 1994 års Bragdguld som vid tacktalet sade att han inte hade utfört någon bragd att tala om - den verkliga bragden det året gjordes av räddningsdykarna som med risken för sina liv arbetade under Estoniaolyckan. 🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
2018-07-20 16:02
#13

1994 var det fotbollslandslaget som vann Bragdguldet, så det var väl någon av spelarna som höll tacktalet då. Inte helt omöjligt att han som gjorde det sa att de inte var hjältar.

Undrar förresten om det inte var ungefär då som sportreportrarna började kalla idrottare för hjältar? 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Raltseye
2018-08-06 01:50
#14

Har ni nånsin tänkt på hur många doktorer och sjuksköterskor det finns i landet, som behövs för att hålla uppe välfärdsstaten och hur mycket det skulle kosta att höja alla deras löner avsevärt? Medans idrottsmän har ett komersiellt yrke där dom tävlar mot andra där vinnaren får mer (av naturliga skäl) än den som förlorat. Idrottskvinnor tjänar mindre i två sporter där interesset och underhållningsvärdet för sporten i fråga är lägre. Fotboll och Innebandy. När (om?) dom kommer ikapp kommer marknadsekonomin att reglera det där.

Upp till toppen
Annons: