Annons:
Etikettövrigt
Läst 2284 ggr
parsley
2018-07-12 13:22

Underteckna skrivelse

Hur undertecknar man en formell skrivelse från en privatperson till en myndighet? Hade det varit en tjänsteskrivelse så kunde man skrivit "I tjänsten NN", men det fungerar inte om en privatperson är avsändare. Jag har inte lust att skriva "Vänligen NN " eller "Med vänlig hälsning NN", eftersom jag inte känner mig ett dugg vänligt inställd till mottagaren.  Finns det något bra sätt att underteckna skrivelsen?

Annons:
Lona
2018-07-12 13:54
#1

"Med ovänlig hälsning NN"? ;-) Skämt åsido, jag har bara undertecknat med "NN" utan någon form av avslutningsfras alls.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
2018-07-12 14:09
#2

Kan du inte bara skriva snedstreck (/) och namnet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ephraim
2018-07-12 14:26
#3

Du behöver inte ha någon särskild hälsning alls. Det räcker med att lämna ett litet mellanrum och sedan ha underskift och namförtydligande. Skrivelsen bör vara daterad, så om inte datum framgår på annat ställe (exempelvis i sidhuvud) kan det stå under namförtydligandet. Ort skriver man ju ibland men det har nog inte så stor betydelse. Företräder du någon annan än dig själv kan du skriva ”För NN” eller liknande innan underskiften. Du kan ju se till att själva skrivelsen innan det avslutas på ett bra sätt, exempelvis med en sammanfattning av hur du vill att myndigheten ska agera, eller vad som nu är lämpligt i sammanhanget.

Aleya
2018-07-12 15:26
#4

Jag har sällan skrivit under med något. Kanske oartigt. Dock så anser jag att man vet redan vem som skriver detta så förtydligande krävs inte

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

parsley
2018-07-12 17:36
#5

Jag skrev faktiskt ort och datum. Tycker det känns bra att ha något.  Datum står i och för sig i början av skrivelsen också där jag skrivit avsändare och mottagare, men det får bli så.  Nu ska jag bara komma mig för att skicka iväg den också. 

NN

Aleya
2018-07-12 18:46
#6

#5 lät bra. Håller tummarna att det går bra för dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Ephraim
2018-07-12 20:03
#7

#4 Nu säger jag inget om hur det var i just dina fall, det finns ju många situationer där man kan behöva skriva till myndigheter och i detta fall kanske det inte behövdes något särskilt.

Men som ett generellt råd när man skriver till en myndigheter (och tråden handlade ju om formella skrivelser) så bör man avsluta med sitt namn (om man bara representerar sig själv). I allmänhet är det rekommenderat att dessutom underteckna med sin namnteckning (och gärna i original) men det är sällan ett absolut krav och får vägas mot hur krångligt det är.

Det har inte främst med artighet att göra, utan är mer för att det ofta är viktigt att det är tydligt vem det är som skriver. Det är ju inte säkert att den som skriver i ett ärende också är part, det kan ju exempelvis vara ett ombud eller någon annan som råkar ha ett intresse (kanske en anhörig). Dessutom fyller det väl lite just funktionen av att avsluta och markera att du har sagt det du vill säga, så att inte läsaren börjar undra om det saknas någon sida.

Jag arbetar på förvaltningsdomstol och läser därför ganska mycket kommunikation mellan enskilda och myndigheter, och med domstolen. Min erfarenhet är att det normala är att avsluta så, med namn och ofta namnteckning (ev. även datum och ort). Beroende lite på vad det är för typ av skrift skriver vissa "Med vänlig hälsning" eller liknande men generellt behövs varken någon inledande eller avslutande hälsning. I just mer formella skrivelser är det nog vanligare, och kanske lämpligare, att låta bli.

Upp till toppen
Annons: