Annons:
Etikettlagar-och-lagstiftning
Läst 1554 ggr
FreddeGurra
6/19/18, 7:56 PM

Domen föll

Är det verkligen korrekt att säga att en dom faller, när den misstänkta inte blir fälld? Och varför säger man att en dom faller egentligen?

"Det var under fredagen som domen föll. Tingsrätten ledamöter var eniga och en av anledningarna till att Timell frias är att det saknas teknisk bevisning från händelsen."

https://nyheter24.se/noje/904578-har-ar-allt-som-har-hant-kring-valdtaktsanklagade-martin-timell

Annons:
Pyttelite
6/21/18, 4:58 PM
#1

Ja att domen faller innebär att beslut tas eller fattas. Det säger ingenting om resultatet som kan vara friande eller fällande. Falla resp fälla är två olika ord och är inte synonymer till varandra.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Ephraim
7/12/18, 9:03 PM
#2

Fälla är en så kallad kausativbildning av falla, så historiskt betyder fälla alltså "få någon eller något att falla", och det betyder det kanske fortfarande.

Åtminstone förr kunde man även säga att domstolen fäller en dom (även om det inte var en fällande dom). Jämför hur man kan fälla ett omdöme eller fälla en kommentar. Men sådär exakt hur betydelseutvecklingen har gått till är jag inte helt säker på.

Hursomhelst är uttryckssättet ganska gammalt. De äldsta beläggen i SAOB för att domar, beslut eller liknande faller är från tidigt 1600-tal men det kan vara äldre. Tydligen finns liknande uttryck i tyska och danska.

I dagens språk uppfattar jag i alla fall att uttrycket att domen faller är lite journalistspråk. Jag misstänker att man gärna skriver så för att det låter lite dramatiskt.

På juridiskt språk heter det att domen meddelas (domstolen meddelar dom). Det kan ske på flera sätt. Ett sätt är att domen avkunnas, dvs att den meddelas muntligen, normalt efter en förhandling.

Upp till toppen
Annons: