Annons:
Etikettgrammatik
Läst 5724 ggr
Loris M
2018-03-26 10:27

Använder ni ordet färst?

Igår skrev jag till någon och insåg att jag var tvungen att använda motsatsordet för flest, vilket är ju färst. Men används det överhuvudtaget? Jag kan inte minnas att jag använt det någon gång och inte heller hört någon säga ordet. 

Det kändes konstigt att skriva ordet så jag skrev istället minst antal.

Annons:
Niklas
2018-03-26 10:33
#1

I tal har jag använt det. Fast det är väl inget riktigt ord egentligen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Loris M
2018-03-26 10:36
#2

#1 Är det inte? Det är superlativform av få. 

Få-färre-färst

Amandla
2018-03-26 10:37
#3

Nej, jag har aldrig någonsin varken använt det själv  i tal eller skrift, eller hört/läst någon använda det. Tror inte att jag visste ens att det fanns innan jag läste om det här på Språk för några år sen kanske. Det är väl dialektalt?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Carmarino
2018-03-26 10:39
#4

Använder det inte men det är korrekt svenska att göra det.

https://www.dn.se/blogg/spraket/2009/03/19/finns-formen-farst-2131/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Loris M
2018-03-26 10:40
#5

#3 Jag tror inte det. Som jag skriver i #2 så är det superlativform av få.

Magi-cat
2018-03-26 10:42
#6

Bra fråga.

Det har diskuterats på andra språkforum (men väcker reaktioner) där man kommit fram till att ja, det får användas.

Enligt Klartext "får" det användas.

http://www.iklartext.se/far-man-skriva-farst/

Men jag hittar det inte i SAOL:

https://svenska.se/tre/?sok=f%C3%A4rst&pz=1

"färraste" 🤫

http://www.sahlstrom.info/sprakliga-funderingar/fa-farre-farst/

Jag får lite rysningar av ordet och skulle helt säkert haka upp mig på det, så jag hade valt att skriva som du. 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Carmarino
2018-03-26 10:47
#7

Konstigt att det inte finns med i SAOL. Det står ju i länken i #4 att de har tagit med det.

Nu är det också så lyckligt att den senaste upplagan av Svenska Akademiens ordlista (den 13:e, 2006), har tagit in färst och säger dessutom uttryckligen att den går att använda. Så den som vill göra det har ordlistan på sin sida.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Amandla
2018-03-26 10:49
#8

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Loris M
2018-03-26 10:50
#9

#7 Ja, det var märkligt. kan det vara så att det funnits med men tagits bort?

Hittade denna:

"…. Färst finns med som ett alternativ i den senaste upplagan av SAOL (Svenska Akademiens ordlista) från 2006. Språkrådet skrev i veckans språkråd vecka 32, 2011, att det går bra att använda färst och rekommendationen ligger även i Frågelådan. Och TT-språket twittrade efter förra årets sommarsemester om att det var dags att återuppliva färst."

http://www.sahlstrom.info/sprakliga-funderingar/fa-farre-farst/

Amandla
2018-03-26 10:50
#10

Aja, jag vänjer mig väl vid färst också, men det känns verkligen inte som ett riktigt ord…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
2018-03-26 10:50
#11

#9 se #8 Man  måste in i senaste upplagan av SAOL från 2015.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Loris M
2018-03-26 10:51
#12

#8 Vi skrev samtidigt. Men då finns det med vad det verkar. Det är kanske bara så att det inte används så ofta.

Niklas
2018-03-26 11:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Från SAOL-appen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Magi-cat
2018-03-26 15:31
#14

Jag såg den andra länken färst, öh jag menar först. 😃

F.ö. ser jag att stavningskontrollen inte är uppdaterad med färst.

(Ordet låter inget vidare heller. 🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2018-03-26 15:34
#15

Det är nästan så fåast låter bättre.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2018-03-26 15:39
#16

I alla fall inte värre. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Amandla
2018-03-26 17:19
#17

Färst låter värst 🤪


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Magi-cat
2018-03-26 17:23
#18

Vi dissar färst. 🤓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Amandla
2018-03-26 17:24
#19

Färst dissar vi, sa Bull… 🐱


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Loris M
2018-03-26 17:28
#20

😃

Annons:
kattöga
2018-03-26 19:14
#21

Färst vad ni e knussliga! 😃 Ere nå fel på färst?

Färst… eh fast, jag vill nog inte använda det ordet heller. Låter värstast!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Ephraim
2018-03-26 20:23
#22

Hur låter små, smärre, smärst?

Amandla
2018-03-26 20:48
#23

#22 Värre än värst!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ephraim
2018-03-26 21:04
#24

De mer regelbundna formen skulle nog egentligen vara fäst snarare än färst. Och på motsvarande sätt små, smärre, smäst.

De vanligaste mönstret för komparation i svenskan är ju med -are och -ast, men det finns ju också en klass med adjektiv som kompareras med -re och -st, och vokalväxling. Ung, yngre, yngst (inte *yngrst); låg, lägre, lägst (inte *lägrst); bättre, bäst (inte *bärst).

Sen heter det förstås stor, större, störst eftersom r-et är en del av roten.

Det heter ju också värre, värst och antagligen har färst (och den ännu ovanligare formen smärst) bildats framförallt i analogi med det mönstret. I värre och värst är dock r-et en del av roten, även om det inte inte är så tydligt eftersom det saknas en positivform bildad från samma rot.

Kruxet med få:färre och små:smärre är att komparativformen inte nöjer sig med att lägga till ett r, utan de har ett dubbel-r, vilket ju avviker från mönstret ovan. Detta är inte enbart en stavningsdetalj, r-et var långt även i fornnordisk tid. Jämför svaga verb som slutar på vokal, där preteritumformen har två dd: bo:bodde, gro:grodde.

Ephraim
2018-03-26 21:42
#25

Fäst och smäst är alltså vad det skulle hetat om vi ärvt formerna hela vägen från urgermanskan. På isländska heter det fortfarande fá, færri, fæst och smá, smærri, smæst. Jag har inte sett något som tyder på att superlativformerna skulle vara ovanliga utan jag tror de är högst levande.

Även i fornsvenskan verkar formen fäst ha varit levande men redan där fanns även nybildningar som färist och just färst. Formen fäst verkar dock ha dött ut i svenskan under fornsvensk tid. SAOB, som sträcker sig tillbaka till 1500-talet, ger inga belägg för den. Däremot finns historiska belägg (från 1800-talet) för just färst. Även fåast är belagt.

På liknande sätt är det mest smäst. Både smäst och smärst verkar vara belagda i fornsvenskan och båda formerna verkar ha levt sida vid sida ganska länge. I SAOB finns belägg för smäst från 1500-talet till så sent som mitten av 1700-talet, och smärst från 1500 i princip tills artikeln skrevs. Det kan säkert förekomma dialektalt än idag.

Vad gäller små och smärre ska väl sägas att båda formerna har en mycket mer begränsad användning i dagens svenska än vad de en gång haft. I dag är ju små i princip en pluralform av liten. Och smärre används ju inte heller i alla situationer där andra komparativformer kan användas. Men så har det inte alltid varit.

---

Notera: Ovan används femininformerna av de isländska och fornsvenska adjektiven, närmare bestämt stark feminin nominativ singularis. Detta för att underlätta jämförelse. I ordboken är det istället normalt maskulinformerna som anges. Då heter det fár, færri, fæstur på isländska, och liknande på fornsvenska (superlativ fäster) och fornisländska (superlativ fæstr). Notera också att stavningen i fornspråken inte var standardiserad så detta är moderna normaliserade stavningar.

Vixxen
2018-03-26 23:54
#26

Vad säger ni om höger, högrare, högraste eller vänster, vänstrare, vänstraste?

kattöga
2018-03-27 07:51
#27

#26 Även om jag föredrar "längst till vänster/höger" så låter inte högrast/högrastse eller vänstrast/vänstraste lika illa i mina öron. Kanske för att en del faktiskt säger så.

Men "högrare" och "vänstrare" känns "barnspråk".  🙂 Mer till höger/vänster känns "rättare" för mig.

Det är en intressant tråd det här!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
tixEntry
2018-05-30 17:09
#28

I min familj har vi nu haft ett antal diskussioner om vad vi tycker om stinka, stank, stunkit. Det låter bara inte riktigt rätt enligt mig, men skulle vara kul att använda😃

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Niklas
2018-05-30 17:19
#29

Då tycker jag stinkit låter bättre. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

raphanus
2018-06-04 16:18
#30

Jag använder gärna färst, men varje gång jag gör det känner jag mig nästan lite olydig.

Upp till toppen
Annons: