Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen - Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips

Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Skriftspråk - Stavning/Ortografi

KännerDuTillKamelNotation?

2018-03-12 23:17 #0 av: Pyttelite

När jag läste på lite om versaler och gemener hittade jag detta roliga begrepp - kamelnotation.

Jag insåg att jag använt det tidigare då jag programmerat en del men då hade man lite andra ord för vilken typ av notation som skulle användas inte visste jag att det var kamelnotation jag höll på med.

Kamelnotation handlar om att man skriver ihop ord och varierar med versaler och gemener så att det blir puckelpister i raderna. Man tar bort alla blanktecken och varierar lite för att hitta start och slut på ordet ungefär så här:

KamelnotationHandlarOmAttManSkriverIhopOrdOchVarierarMedVersalerOchGemenerSåAttDetBlirPuckelpisteriRadernaManTarBortAllaBlankteckenOchVarierarLiteFörAttHittaStartOchSlutPåOrdetUngefärSåHär:

JätteBra kunskap SkrattarNågon som brukar skriva så till vardags?

Ps. Verkar inte som iFokus-editorn gillar längre meningar med kamelnotation eftersom den hugger av. Ds.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-03-12 23:24 #1 av: Tjeja

Jag brukar namnge dokument på det sättet när jag skall spara något! Skrattar

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2018-03-12 23:28 #2 av: Pyttelite

Ja, traditionellt har man ju använt kamelnotation eftersom blanktecken inte funkat så bra. Nu för tiden är det ju ok att köra mellanslag/blanktecken i vissa OS.

Ibland ersätts ju blanktecknet med ett understrykningstecken.

Man kan i alla fall inte anklaga någon för särskrivning när man kör kamelnotation - himla roligt ord! Gapskrattar

Anmäl
2018-03-13 12:25 #3 av: Effie

Programmerat så har jag gjort, men inte till vardags.
Kul uttryck.

Men att man inte kan anklaga för särskrivning är jag inte övertygad om...hur tolkar man var versalerna skrivs? de borde ju vara där mellanrummet skulle ha varit.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2018-03-14 23:05 #4 av: Pyttelite

Man kan ju fundera över om det är mellanslagen som stör eller versalerna?

FörStördaSkyltar
FörstördaSkyltar
För störda skyltar
Förstörda skyltar

Vet inte vilket som är mest irriterande :)

Anmäl
2018-03-15 18:52 #5 av: kattöga

Den som är minst irriterande för mig är i alla fall "Förstörda skyltar"! 
För, störda skyltar har jag aldrig träffat på...

De ihopsnörda orden är jag inte så förtjust i, kamelnotationerna.... Galen

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2018-03-18 17:05 #6 av: raphanus

#0 - Tack för ett fint inlägg. Jag har lagt märke till fenomenet, men aldrig vetat att det kallas något speciellt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.