Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 3908 ggr
Pyttelite
3/12/18, 11:17 PM

KännerDuTillKamelNotation?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag läste på lite om versaler och gemener hittade jag detta roliga begrepp - kamelnotation.

Jag insåg att jag använt det tidigare då jag programmerat en del men då hade man lite andra ord för vilken typ av notation som skulle användas inte visste jag att det var kamelnotation jag höll på med.

Kamelnotation handlar om att man skriver ihop ord och varierar med versaler och gemener så att det blir puckelpister i raderna. Man tar bort alla blanktecken och varierar lite för att hitta start och slut på ordet ungefär så här:

KamelnotationHandlarOmAttManSkriverIhopOrdOchVarierarMedVersalerOchGemenerSåAttDetBlirPuckelpisteriRadernaManTarBortAllaBlankteckenOchVarierarLiteFörAttHittaStartOchSlutPåOrdetUngefärSåHär:

JätteBra kunskap 😃Någon som brukar skriva så till vardags?

Ps. Verkar inte som iFokus-editorn gillar längre meningar med kamelnotation eftersom den hugger av. Ds.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Tjeja
3/12/18, 11:24 PM
#1

Jag brukar namnge dokument på det sättet när jag skall spara något! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Pyttelite
3/12/18, 11:28 PM
#2

Ja, traditionellt har man ju använt kamelnotation eftersom blanktecken inte funkat så bra. Nu för tiden är det ju ok att köra mellanslag/blanktecken i vissa OS.

Ibland ersätts ju blanktecknet med ett understrykningstecken.

Man kan i alla fall inte anklaga någon för särskrivning när man kör kamelnotation - himla roligt ord! 😂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Effie
3/13/18, 12:25 PM
#3

Programmerat så har jag gjort, men inte till vardags.
Kul uttryck.

Men att man inte kan anklaga för särskrivning är jag inte övertygad om…hur tolkar man var versalerna skrivs? de borde ju vara där mellanrummet skulle ha varit.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Pyttelite
3/14/18, 11:05 PM
#4

Man kan ju fundera över om det är mellanslagen som stör eller versalerna? FörStördaSkyltar FörstördaSkyltar För störda skyltar Förstörda skyltar Vet inte vilket som är mest irriterande :)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


kattöga
3/15/18, 6:52 PM
#5

Den som är minst irriterande för mig är i alla fall "Förstörda skyltar"! 
För, störda skyltar har jag aldrig träffat på…

De ihopsnörda orden är jag inte så förtjust i, kamelnotationerna…. 🤪

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

raphanus
3/18/18, 5:05 PM
#6

#0 - Tack för ett fint inlägg. Jag har lagt märke till fenomenet, men aldrig vetat att det kallas något speciellt.

Annons:
Veda
3/29/18, 6:13 PM
#7

Kul att få reda på, har aldrig hört talas om begreppet. Vilken söt kamel det är på bilden.

Upp till toppen
Annons: