Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 2106 ggr
Pyttelite
2018-02-06 22:52

Stort eller smått? - Versaler vs Gemener

Ju äldre jag blir desto svårare har jag för att stava rätt trots alla stavningshjälp jag får.

Visst inser man att man acklimatiserat sig till sin ort när man plötsligt gör lika mycket fel som infödingarna där jag bor. 😃

I grunden har jag problem med "i" och "e" och numera kan jag lägga till "ä" och "e" på repertoaren.

Jag har ett annat större problem och det är hantering av versaler och gemener och då egentligen versaler när det gäller substantiv.

Jag blanda numer helt friskt både i Engelska, Svenska och Tyska med versaler på första bokstaven utan att jag på något sätt gör rätt - hur gör ni?

Har ni också sådana problem eller är det glasklart - eller är det en smygande förändring i skrivspråket?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
DesK
2018-02-07 06:19
#1

Jag har en tendens att använda versaler som man gör på Tyska, men det är kanske inte så konstigt, eftersom jag är halv Tysk 😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Effie
2018-02-07 07:58
#2

Jag tror att man förr I svenskan använde inledande versal ibland lite blandat. Jag såg sångtexter som gamla släktingar skrivit ner, och reagerade på just detta. Om det fanns några regler förstod jag dem inte.

Själv tycker jag att svenska regler är tydliga numera; har Inga problem med dem. Versal i början av mening, versal vid egennamn. Och det är väl allt. (och sedan stavar gärna min pc åt mig och gör versalt i när jag skriver gement, t.ex.)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Scorpio97
2018-02-08 17:43
#3

Jag vill gärna skriva veckodagar och månader med stor bokstav. Gissar att det är från engelskan. Sen tycker jag egentligen det ser bättre ut också. I övrigt tror jag att jag har koll på det :)


//Jessie

Farwuq
2018-02-09 07:22
#4

Jag försöket komma i håg reglerna från skolan på 60-talet, men…

Drag av tyskan smyger in i mig emellanåt. Det lätt att jag skriver "Fredag" och "Februari".   Substantiven blir även tyska emellanåt, t.ex. ”Katt”.
Men jag skummar igenom texterna och rättar så fort jag ser felen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

raphanus
2018-03-11 08:05
#5

Jag bor i Estland, och i estniska använder man normalt inte x, utan skriver eksam (eksamen), takso (taxi) och så vidare. När jag skriver på svenska har det på sista tiden hänt att jag skrivit ks i stället för x.

Pyttelite
2018-03-11 09:20
#6

Det ör intressant att se hur olika språk har sina lösningar. Vet inte varför substantiv ibland har versaler men förmodligen har varje språk sin rationella förklaring. Visste inte att ”x” inte fanns överallt men ”ks” löser ju problemet galant.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Farwuq
2018-03-11 11:38
#7

Nja, det är ju lättare att skriva "x" än "ks".
Jag skulle vilja ha en bokstav för bland annat "sje-ljudet".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Pyttelite
2018-03-11 11:43
#8

#7 Ja, ”sje-knappen” vore fin att ha!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Effie
2018-03-11 11:48
#9

#7 Det finns det i ryska alfabetet; väldigt trevligt.

Jag gillar också norskans radikala sätt att alltid använda sj. Dusj.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Farwuq
2018-03-11 12:03
#10

Usch för det…

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Pyttelite
2018-03-11 12:07
#11

Uschaen säger man dialektalt här ;)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: