Annons:
Etikettvad-betyder-ordet-meningen
Läst 1392 ggr
[Carpinus]1
2018-01-23 11:13

Varför "nudging"?

I projektet "Trygg, vacker stad" har göteborgarna ställts inför påverkan genom valsituationer för att t.ex. sluta att slänga fimpar på gatan. Ett vällovligt ändamål förstås, det enda trista i mina öron är metodbenämningen, "nudging". Finns det verkligen inget passande svenskt ord, som ligger bättre i mun och förklarar vad det går ut på?

"Nudging är en gren inom beteendeekonomi som handlar om hur man kan påverka människors beteende genom att arrangera en valsituation. Metoden får allt mer uppmärksamhet av företag och organisationer som vill bli bättre på att styra beslutsprocesser utan att vara tvingande."---

Källa.

Annons:
[Carpinus]1
2018-01-23 11:19
#1

Lotten Bergman grubblade över en översättning redan 2015.

http://lotten.se/2015/03/the-nudge-theory-ar-svaroversatt.html

Calcifer
2018-01-23 11:29
#2

Jag skulle, i icke formella sammanhang, använda uttrycket att "ge någon en knuff", t:ex i rätt riktning då, för det är ju det man menar egentligen med "nudge", det sammanhanget åtminstone.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Carpinus]1
2018-01-23 11:32
#3

Via omvägen över Norge har jag inhämtat att  "Terminologicentrum, som er den sentrale instansen for terminologi og fagspråk i Sverige, har foreslått at nudging skal betegnes som puffning."

http://tidsskriftet.no/2017/01/sprakspalten/nudging-pa-norsk-dulting

Calcifer
2018-01-23 11:38
#4

Ja en "puff i rätt riktning" tycker jag låter lika logiskt som "knuff".


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Carpinus]1
2018-01-23 11:42
#5

#0 Hoppas Göteborgs kommun upptäcker att det finns en rekommenderad svensk beteckning och att man "fimpar" nudging…😉

Edit.

Calcifer
2018-01-23 11:46
#6

Ja vi använder ju uttrycket i dagligt språk även om det kanske inte sker så ofta. Jag har sett det i litteratur är jag rätt säker på, möjligtvis i barnböcker men likväl i skrift.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Upp till toppen
Annons: