Annons:
Etikettspråkgrupp-europa
Läst 4927 ggr
Carmarino
2017-11-04 12:33

Förstår du danska?

Här är ett språktest för att se hur mycket danska man förstår. Helt ovetenskapligt, men rätt roligt. 🙂

https://www.sydsvenskan.se/2017-11-02/test-hur-mycket-danska-fattar-du

(Hade alla rätt, men så är jag ju skåning också.)😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[KatarinePierce]
2017-11-04 12:37
#1

Här gick det hem igenom att bara gissa XD

[KatarinePierce]
2017-11-04 12:37
#2

Såg att det skulle genom,ibland blir det fel

[Hayabusa]
2017-11-04 12:44
#3

Så klart, alla rätt :) Lyssnar mycket på DR och har sett på dansk TV se´n jag var liten.

"Cowboybukser" är ett av mina favorituttryck, många som tror att jag tramsar när jag berättar vad det betyder.

Herveaux
2017-11-04 12:53
#4

Jag älskar att semestra i Köpenhamn men danskan… ehm… jag och maken kör  engelska. 😞

Jag hade ett rätt.😂Maken två.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Carmarino
2017-11-04 12:59
#5

Ja, cowboybukser är inte det lättast att förstå för en svensk. 😃

Fast den sista meningen är inte så lätt heller. Isenkræmmer och och tømmermænd tillhör väl inte de danska ord man oftast hör i Sverige. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2017-11-04 13:05
#6

# Nej, troligen inte :) En sak som är intressant, är att skåningar inte förstår danska per automatik. Skulle vilja påstå att en övervägande del, av de som bor i Skåne, inte förstår danska särskilt bra

Annons:
[PeterTM]
2017-11-04 13:11
#7

Jag förstår danska hyfsat bra, har vistats där mycket tidigare och har en del danska kompisar, men det var en som jag svarade fel på, den sista med järnhandlaren 🙂

Carmarino
2017-11-04 13:11
#8

#6 Har samma erfarenhet. Blir alltid förvånad över hur lite folk som bor så nära Danmark förstår av danskan. Fast jag förstod inte jättemycket själv när jag var yngre. Sedan började jag titta mer på dansk TV och läsa danska tidningar, och sedan dess förstår jag det mesta. Åtminstone om de inte pratar någon obegriplig jylländsk dialekt eller slang - eller om de pratar för fort. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[SonjaG]
2017-11-04 13:16
#9

Ett fel

[Hayabusa]
2017-11-04 13:24
#10

#8 Instämmer. Visst finns det dialekter som är otroligt svåra att förstå, men de finns ju även här i Sverige :) Och alla andra länder, gissar jag.

När jag växte upp fanns det endast 1 TV-kanal i Sverige, men eftersom vi kunde se dansk TV så hade vi helt plötsligt dubblerat utbudet! Jo, jag såg ofta på dansk TV - allt ifrån tecknat till Columbo, McCloud osv.

Aleya
2017-11-04 13:52
#11

Jag har tjuvtränat med en chef som blandade svenska och danska. 😂 Men när jag var i Danmark med jobbet så förväntade jag mig att danskarna skulle fatta vad jag sa på svenska. 😂 Men det jag hade fel på var ju räkneexemplet. Jag lär mig aldrig om än jag hört min fd chef använda det. 😐

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2017-11-04 13:55
#12

#5 fast för mig säger sig det själv vad cowboybukser är. 😂 Kanske för att någon i min äldre del av släkten sa det själv fast sa cowboybyxor på svenska.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
2017-11-04 14:51
#13

#11 Har själv svårt med räkneorden så snart de kommer till 70 och däröver, men får jag bara tänka efter några sekunder så går det. 🙂

Här är en liten övning i danska. Första gången jag hörde den så skrattade jag så jag fick kramp i magen. De talar rätt tydligt så det är någorlunda lätt att hänga med.

P.S. Gravhund betyder tax. Dronningen och Prins Henrik har alltid haft taxar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Effie
2017-11-06 11:01
#14

Klickade på länken. "Förstår du vad han sager?" Nej, det där försökte jag inte ens. Läsa danska går ganska bra, men lyssna…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Carmarino
2017-11-06 12:07
#15

#14 Det kan jag förstå. Är man inte van vid att höra språket så är det inte lätt.

Har själv märkt att jag har mycket svårare för att förstå norska - åtminstone om det är någon av de otaliga dialekterna de har. Ändå tycker jag att norska borde vara enklare, eftersom talad norska oftast är mer likt svenska än vad danska är. Skriven norska är däremot mer lik danska än svenska, och ibland är det svårt att se skillnad på vilket av språken det är.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Veda
2017-11-07 18:23
#16

Jag klarade bara 2 av 7. Jag har lättare med norskan (fast inte konstiga dialekter). Jag läser en hel del på norska och brukar även lyssna på ljudböcker. Nynorsk är lite svårare att läsa än bokmål. Danskan går att läsa men inte lika fort som norskans bokmål.

Tant Grön
2017-11-10 14:25
#17

Ett rätt 😞

Carmarino
2017-11-10 14:50
#18

Är man inte van vid att höra danska så är det inte så lätt att förstå vad de säger. Själv har jag ibland svårt att höra vad de säger, så när jag tittar på dansk tv brukar jag ha textningen inkopplad. Den är visserligen på danska, men då kan jag åtminstone läsa vad de säger.

Det gäller även vissa svenska program kan jag säga. Antingen är det min hörsel det är fel på (men audionomen säger att jag hör bra), eller också pratar folk slarvigare idag.

Sedan gör det ju inte saken bättre att även SVT har börjat med ofoget att spela pianoklink medan speakern talar. Många gånger är ljudet på pianoklinket högre än det talade ljudet. Då är det bra med en textremsa nedtill.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2017-11-10 15:10
#19

Jo, det är lättare att förstå i skrift. Precis som med tyska, som jag egentligen inte kan.

Brukar också sätta på textningen även på svenska program, men med den nya tv:n behövs det nästan inte, för ljudet blir bättre på den.

Maria
2017-11-13 13:31
#20

Två rätt och det var rena gissningar😃

Jag förstår inte ett smack.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
2017-11-13 14:22
#21

#20 Dags att lämna in en tipsrad kanske? 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2017-11-13 14:51
#22

Haha

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2023-11-18 07:54
#23

Här en eldsjäl som hjälper svenska ungdomar i Danmark.

Det danska uttalet och de många diftongerna är det svåraste för Lone Koldtofts svenska studenter. Hon håller så många lektioner som möjligt utanför klassrummet och gärna på hennes favoritkyrkogård i Köpenhamn. Nu får hon pris för sitt arbete vid Lunds universitet.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hon-lar-unga-skaningar-danska-pa-kyrkogarden--7y67wa


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Det danska uttalet och de många diftongerna är det svåraste för Lone Koldtofts svenska studenter. Hon håller så många lektioner som möjligt utanför klassrummet och gärna på hennes favoritkyrkogård i Köpenhamn. Nu får hon pris för sitt arbete vid Lunds universitet.
Carmarino
2023-11-18 08:26
#24

#23: Hon pratar en väldigt tydlig och lättförståelig danska. 👍😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zadeira
2023-11-20 10:24
#25

Danska är som svenska på det sättet att riksuttalet eller som man pratar i storstäder är ganska lättförstådd eller i alla fall någerlunda begriplig överlag. Men försök förstå dialekter och lokala avvikelser, då kan vi tala om att man inte förstår.

(Ett perfekt exempel, jag förstår en Köpenhamnsdanska tusen gånger bättre än svenska dialekten man har på Listerlandet. Danskan är i alla fall lite begriplig, liserländska är fullständigt främmande.)

Upp till toppen
Annons: