Annons:
Etikettövrigt
Läst 1512 ggr
kattöga
2017-10-30 10:13

Uttryck som stör mig...

Vissa sätt att skriva/uttrycka sig stör mig, t ex detta (som jag nu läst flera gånger på svt nyheter): "sommartid existerar i långt ifrån alla länder"

När jag börjar läsa raden så är jag/min hjärna inställd på att det handlar om att sommartiden existerar (någonstans eller dylikt), men när jag fortsätter att läsa meningen så inser jag att det rör sig om att den inte "existerar"  (i en del länder).

Att läsa den meningen gör att jag stannar upp/hakar upp mig och måste läsa om den. Och istället för att fokusera på artikelns innehåll, fokuserar min h järna alltså på just de orden… 

Jag vet att det är korrekt svenska, men störs av meningen ändå….

Finns det uttryck som stör ditt läsflöde?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Carmarino
2017-10-30 13:22
#1

Ett uttryck som förmodligen snart blir korrekt (jag tror åtminstone att det inte är det nu), eftersom så många använder det, är "ta tillvara på". Det stör mig väldigt mycket. Precis som du så stannar jag upp när jag läser det, och har svårt att fokusera på resten av texten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sammet1
2017-11-01 06:05
kattöga
2017-11-01 09:15
#3

#2 😉
(Inte för att jag  var irriterad på det sättet i exemplet i #0 - det var mer att första delen av meningen sa mig att "sommartid existerar i", när resten på ett lite "invecklat" sätt beskrev motsatsen.  Det blev hjärnkrock och läsflödet dog i den krocken.)   :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Sammet1
2017-11-01 22:35
#4

#3 Det var mer riktat till #1, uttrycket "ta tillvara på" nämns i artikeln… 🙂

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Pyttelite
2017-11-11 10:52
#5

Jag störs av ordet Tågstation. Är uppvuxen med att det heter Järnvägsstation och minns förkortningen som fanns på vägskylten som gav hänvisning till var den låg.

Tror att Tågstation kommit till just på grund av det engelska begreppet Train Station.

Är bara att intala sig att det kan gå att säga det på fler sätt …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: