Etikettgrammatik
Läst 1525 ggr
BokDuvan
2017-08-27 14:08

Kritik- faktatext

Ber om ursäkt om detta inte är rätt ställe, skulle behöva hjälp med en faktatext jag har hållit på med ett tag. Har liksom fastnat och känner att den inte riktigt känns som en faktatext eller något. Är väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig med kritik osv.

-

Den amerikanska bokserien The Mortal Instruments är skriven av Cassandra Clare är en populär bokserie för ungdomar. Serien kretsar kring Clary Fray som på sin artonårsdag får veta att hon är en så kallad skuggjägare, det vill säga hälften människa och hälften ängel när hennes mamma kidnappas.

Totalt finns det sex böcker i serien, City of Bones (2007), City of Ashes (2008), City of Glass (2009), City of Fallen Angels (2011), City of Lost Souls (2012) och City of Heavenly Fire (2014). Cassandra Clare har sedan dess publicerat två trilogier som utspelar sig i samma värld men efter böckerna om Clary Fray; The Infernal Devices och The dark artificies.

Den filmatiserade versionen av City of Bones släpptes 2013 med Lily Collins och Jamie Campbell Bower i huvudrollerna. Filmen möttes med blandad kritik av både fans och kritiker. Många fans var missnöjda och tyckte att man hade tagit bort för mycket från boken. Produktionen av nästa film, City of Ashes, var planerad att filmas några månader därefter men sköts upp när den första filmen inte drog in tillräckligt med pengar för att det skulle löna sig.

2014 meddelades det att en tv-serie baserad på bokserien var på gång och att detta innebar att Shadowhunters; City of Bones skulle bli den enda filmen. Anledningen var att man var tvungen att ta bort väldigt mycket från boken för att filmen inte skulle bli för lång. Ed Decter, en av de exekutiva producenterna till serien sa i en intervju att “One of the things the movie suffered from was just simply trying to pack enough and all of it in in an hour and a half.” (Ed Decter, Hollywoodreporter).

Shadowhunters hade premiär i januari 2016 med Katherine McNamara som Clary Fray. Bland rollerna fanns bland annat Dominic Sherwood (från Vampire Academy) och Harry Shum Jr. (från Glee). Serien har dragit in många tittare från HBTQ-communityt på grund av det populära paret “Malec”. Den öppet bisexuella trollkarlen Magnus Bane formar en relation med den nyligen utkomna skuggjägaren Alec Lightwood. Paret vann en GLAAD våren 2017, ett pris som delas ut till medier som hyllar HBTQ-communityt.