Annons:
Etikettgrammatik
Läst 1607 ggr
[SonjaG]
5/12/17, 12:58 PM

Tveksam

På en butiksdörr i kvarteret står:

Det belönar sej att handla hos oss.

Vad anser ni, rätt eller fel? 

Själv skulle jag hellre använda ordet lönar sej.

Annons:
Carmarino
5/12/17, 1:53 PM
#1

Det  är nog någon som inte riktigt vet skillnaden mellan belöna och löna som har skrivit det. Har aldrig hört uttrycket belöna sig i det sammanhanget. Om man belönar sig så ger man sig ju en belöning för något man gjort.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sommarek
5/12/17, 2:05 PM
#2

Med lite tur är det kanske någon som försökt sig på en ordvits.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Carmarino
5/12/17, 2:08 PM
#3

SonjaG, du får gå in i butiken och säga att du vill ha belöningen, och se vad de säger. 😉

Sedan undrar jag om inte vissa butiker har satt i system att sätta upp felstavade/felskrivna lappar på dörren eller i skyltfönstret, just bara för att man ska gå in och tala om för dem att det är fel. Då har de ju lyckats lura in åtminstone en "kund" i alla fall.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[SonjaG]
5/12/17, 4:41 PM
#4

Så det är inte korrekt då? Jag tycker ju att det är fel, men man blir ju misstänksam. Butiken är rätt nyetablerad så jag tänkte att dom skulle komma på misstaget. Men den står kvar lika dan. Kan tänka mej att det syftar på låga priser. Fast det har jag inte märkt.

Jag kanske frågar nån gång.

Carmarino
5/13/17, 12:55 AM
#5

Enligt vad jag kunnat få fram så är det fel, men det kan ju vara någon modern variant som jag missat.

Skulle tro att butiken antingen inte vet att det är fel, eller också vill de locka in folk i affären genom att medvetet skriva fel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: