Annons:
Etikettspråk-i-förändring
Läst 3340 ggr
raphanus
2017-01-29 16:49

Ny rikssvenska ska lanseras

Annons:
Lia
2017-01-31 15:56
#1

Jag tyckte först att det lät som ett skämt. Nu har jag lyssnat och tänker mest att det kommer bli oerhört svårt att förstå, speciellt för äldre. Jag tycker definitivt inte om det, förstår inte alls poängen med det och tycker att det är bäst som det är nu. Förändringen är för mig bara störtlöjlig.

tarantass
2017-01-31 18:20
#2

Det som hördes i ljudexemplet var ju först och främst inte en munart. Så här många dialektdrag och brytningar är det ingen som blandar. Det finns ingen som faktiskt talar så utan det är ett hopplock.

Dessutom ett hopplock av skiftande kvalitet eftersom skådespelaren härmar vissa munarter bättre än andra. Men lyckligtvis var det inte bara nytt utan också en del etablerat.

Så termen "rikssvenska" är ännu mer missvisande här än för det vi brukar mena med den. Som ju redan det är en mosaik, som låter litet olika i Malmö, Helsingborg, Stockholm, Uppsala, Säffle, Falun, Hede, Bygdeå, Kiruna och Vittangi, för att ta några orter på måfå, och dessutom olika inom särskilt de större orterna.

Vilket å andra sidan är det man har velat visa. Och det kan jag bara stödja. Språklig intolerans och okunnighet om den variation som förekommer är något vi har på tok för mycket av.

En annan yttring av den är ju det där "det ordet finns inte" eller "finns verkligen det ordet? Det står inte i SAOL" (som aldrig har varit avsedd som något så absurt som en komplett förteckning över vilka ord som får användas) när någon kommer med ett alldeles korrekt bildat ord som just den som kommenterar inte råkar ha hört förut. Det behöver inte ens vara nypåfunnet (och berika språket) utan kan vara helt normalt, kanske inte ens dialektalt utan även rikssvenskt, där den som använde det kommer ifrån.

Och självfallet är det sant som hon sa att kompetensen inte sitter i uttale.

Bättre lär det inte heller bli av sig självt i en tid när de flesta (?) svensktalande både hör och läser mer på engelska än på sitt eget språk, eller med den svenska ålderssegregationen som ständigt minskar den svenska som förs vidare hos den enskilda talaren.

Och det får ju återverkningar i form av inte bara snålhet i språksynen och att man dömer ut folks kompetens på grund av deras språk, utan också i att det svenskspråkiga text- och litteraturarvet i onödigt snabb takt blir oförståeligt för svenskarna själva. (Och indirekt för finlandssvenskarna.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Lisabet
2017-02-02 15:38
#3

Nu har jag också lyssnat och tyckte den var skojig. Verkligen en blandning som inte finns i verkligheten. Men den var lätt att förstå.

Upp till toppen
Annons: