Annons:
Etikettspråkgrupp-europa
Läst 4963 ggr
[colors_]
2017-01-20 22:34

Lära sig italienska

Hej! Någon mer som lär sig italienska här? Jag gör det för tillfället med hjälp av en app, lite varje dag, och måste säga att jag har lärt mig lite ord och lite grammatik, men är fortfarande en riktig nybörjare på italienska. Jag har varit i Italien en gång och bott där i runt två månader då jag läste italienska där. Det var roligt och givande. Vill åka dit igen då jag får råd, synd bara att när man får fulltidsjobb och råd så har man inte riktigt tiden i stället för det mesta :) men man har ju alltid semester där man kan resa då. Lite om att jag lär mig språket och lite varför.

Annons:
Tride
2017-01-20 22:48
#1

Italienska är ett härligt språk. Lycka till!

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[colors_]
2017-01-21 00:20
#2

Ja, verkligen! :) tackar.

Veda
2017-02-06 11:46
#3

Ja håller också på att lära mig italienska. Läser sjätte terminen på Vuxenskolan och tränar ord mm via dator. Men det är svårt med verben, det finns så många former och vi har nyss lärt oss dåtid och framtid. Man blir lite handikappad av att bara prata om det som sker just nu 😉.

[colors_]
2017-02-06 16:46
#4

Okej, så roligt! Kan tänka mig att det finns mycket, och kanske inte alltid så logiskt heller? Nu gör jag ingen speciell kurs, men kommer ihåg hur det var på kursen i Italien. Jag använder appen Duolingo och det är gratis, men man måste kunna engelska till att börja med som jag förstår det. Har även hittat en bra kanal på youtube med en tjej som lär ut italienska gratis: https://m.youtube.com/channel/UCnVc-IW8Q98qFmQcXla5FdQ Alltid lär man sig något. :)

Veda
2017-02-07 05:32
#5

Tack för youtube-tipset. Ska kika på det vid tillfälle. Jag kombinerar kursen med Babbel på datorn, där kan man lära sig ord och fraser,  men inte så mycket grammatik. Skulle verkligen vara kul att åka till Italien och gå på kurs, men det blir det nog inte. Däremot har vi rest dit på semester ett par gånger. Då försöker jag prata litegrann.

[colors_]
2017-02-08 18:35
#6

Det är lugnt :) jag har upptäckt att det finns ganska många olika videor på youtube som lär ut språk, inte bara den kanal jag länkade till… :) men märkte att duolingo + youtube funkar rätt bra faktiskt, blir lite som att gå en kurs med övningar och lärare! Kanske inte helt kan ersätta en riktig kurs, men bättre än inget :-p Babbel verkar väldigt likt Duolingo, men i Duolingo utför man inte konversationer, men man lär sig prata, lyssna, skriva och läsa i alla fall. Har fått komplettera med grammatikregler på egen hand som du skriver, men det sätter sig nog mer "i ryggmärgen" med appen, där man får prova sig fram kanske… :)

Annons:
[colors_]
2017-02-08 20:43
#7

Angående språkkurs i Italien: Jag var mellan två bostäder då, och mellan utbildningar och jobb (var rätt ung då) så därför passade det för mig… Jag tog studielån i två månader. Annars går det ju bra att bara semestra där. Det har jag dock aldrig gjort :) men det blir väl kanske i framtiden.

Veda
2017-02-14 06:24
#8

Ett tips, som passar både resenärer och den som lär sig ett nytt språk: Norstedts app med lilla ordboken. Den kostar en liten slant (50 kr) men kan laddas ner offline för att fungera som uppslagsbok även utomlands. 

Det finns också en enkel grammatik och några vanliga fraser (precis som i den tryckta boken) men så finns det också ett litet "spel" där man kan träna på orden. Man väljer själv utgångsspråket och sen får man olika alternativ att välja bland.  

Appen finns för några språk, engelska, tyska, spanska, italienska och nåt till.

[colors_]
2017-02-15 22:49
#9

Det var ett bra tips :)

Jag brukar använda appen google översätt, men kanske nordstedts är mer omfattande?

Det är ju riktigt bra med dessa översättningsappar i alla fall! Jag läser lite texter bara med hjälp av dessa ordböcker även om jag är riktig nybörjare. Det hade ju knappt gått med ordbok i pappersform eftersom det går betydligt snabbare att hitta ordet med dessa appar och sökfunktionen :)

Veda
2017-02-16 06:47
#10

Norstedts lilla ordbok omfattar nog just samma innehåll som den tryckta boken, med förklaringar och uttal mm. Sen är det en liten minigrammatik och översatta vanliga fraser både från och till italienska. Sånt som inte finns hos Google, sen vet man att det är rätt svenskt ord som står där också, det kan ju ibland vara si och så med Google. Man kan som sagt söka offline också, bra när man är utomlands. Men man kan inte söka på en hel mening utan det är ord som gäller.

Effie
2017-02-16 10:36
#11

Sedan finns ju vanliga gammaldags språkkurser för självstudier också; bok med cd-skivor. Kolla på biblioteket. Inte alltid så roliga, men ger struktur, grammatik och användbara fraser.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Veda
2017-02-16 12:36
#12

Absolut, böcker behövs om man ska nöta in saker.

[colors_]
2017-02-16 20:34
#13

#10: Okej :) #11: ja böcker behövs också :) ska nog kika på biblioteket sen om de har några språkkurser om jag får tid. Men är det cd måste man sitta vid datorn, och det är enligt mig en fördel att ha tillgång till kursen över allt, på bussen, hos mina föräldrar, när jag övernattar hos kompisar… Och liknande. CD börjar annars bli lite föråldrat kan jag tycka, man säljer till o med datorer utan cd-läsare nu för tiden, man laddar ned från webben i stället, använder appar eller använder usb… Men det är en annan diskussion :)

Annons:
[colors_]
2017-02-16 21:18
#14

Annars var det ett bra tips med språkkurs att låna, verkar finnas en hel del på biblioteket :) får se när jag känner mig färdig med appen så ska jag nog låna en sån sen tror jag.

Veda
2017-02-17 07:48
#15

#14 Har liknande krav som du. Fördelen med att ha en app i telefonen är att då bär man inte med sig nåt extra.  Men jag tränar hellre på en dator, telefonen är så liten.

Men utan en riktig kurs med lärare hade jag nog inte lärt mig mycket och inte heller orkat studera 6 terminer. (Tyvärr har jag inte hunnit med att plugga tillräckligt under dessa terminer, har ju ett heltidsjobb, familj och en del andra intressen också.)

Böcker kan översättas till ljudböcker, e-böcker etc. De behöver inte vara av papper. Men att läsa eller lyssna på ett annat språk är fantastiskt utvecklande, men svårt i början.

Effie
2017-02-17 08:43
#16

#13 Ja, bärbara cd-spelare var det ett tag sedan jag såg.  Men jag brukar läsa in CD-skivor på mp3-spelare för att kunna lyssna när och var jag vill (jag tycker det är krångligt att få in dem I telefonen).


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[colors_]
2017-02-17 10:09
#17

#15: ja kurs med lärare är nog väldigt lärorikt, jag hade nog gått en kurs också om jag haft råd, får för tillfället försörjningsstöd då jag är arbetslös tyvärr…. Tiden har jag, men inte pengarna :/ #16: just det, det finns/fanns ju bärbara cd-spelare. Kanske kan man köpa en sån begagnad, jag vet inte :)

Veda
2017-02-17 12:50
#18

Jag har ingen cd-spelare på datorn men köpte en med usb-koppling för nån hundring på Elgiganten. Ingen superkvalite och den behöver hjälp när den den ska öppnas och stängas, men funkar för att föra över en ljud-cd till datorn (ex.vis italiensk kurs).

[colors_]
2017-02-17 17:32
#19

Okej, så kan man ju faktiskt göra, att kopiera CD:n till datorn och sedan till mobilen eller till MP3-spelare (för eget bruk), det har jag heller inte tänkt på, haha.🎧

Jag har faktiskt dator med CD, men min dator har också några år på nacken. Minns för inte så länge sedan då jag tänkte lägga över något på CD med CD-brännaren och upptäckte att de faktiskt knappt inte verkar sälja tomma CD-skivor längre, endast USB-minnen… Haha, då känner man faktiskt sig lite gammal och o-uppdaterad, till och med jag 😃
Men men, det är ju väldigt off-topic faktiskt…!

Bra tips i denna tråd.

Veda
2017-02-19 14:07
#20

Har testat Duolingo. Funkar okej, de flesta felen gör jag på engelskan. Synd att den inte är översatt till svenska. Bra som träning på det man redan kan, men är nog svår att använda till inlärning. Men jag kanske har fel, har bara provat i två dagar än.

Annons:
[colors_]
2017-02-19 20:02
#21

Okej, kul att du provar! Det stämmer, om man inte redan kan italienska får man i början gå på känn. Men skulle tro att mitt ordförråd har ökat efter fem veckor med Duolingo, i alla fall en aning :) Grammatiken har jag som sagt fått komplettera med på annat håll. Åtminstone håller man nog det man redan kan fräscht i minnet, om inte annat… Men säker på att man lärt sig något kan man ju inte vara förrän man tar ett italienskatest eller liknande. Skulle också tro att man lär sig något i det långa loppet, har exempelvis en morbror som tränat franska med Duolingo i snart två år, och skulle tro att han åtminstone kan skriva lite på franska med mera, har inte frågat han hur mycket han har lärt sig direkt faktiskt, får göra det om tillfälle dyker upp sen nån gång. :) Om inte annat tycker jag det är roligt att hålla på med appen, och alltid lär man sig något hoppas jag! :D

[colors_]
2017-02-19 20:03
#22

Och ja, det är synd att den inte finns till svenska också :/

Veda
2017-02-20 08:05
#23

Ja duolingo-appen är suverän för att träna det man redan kan och visst lär man sig nåt också. Jag tycker den är ett bra komplement till Babbel, då kan jag träna nya meningar och ord också, på ett annat sätt. Babbel är enklare på datorn, än i telefonen, tycker jag, det är så mycket att skriva.

[colors_]
2017-02-20 15:45
#24

Japp! Får se om jag testar Babbel när jag fått lite bättre ekonomi kanske… :) Är säkert ett bra alternativ till Duolingo. Alltid bra att träna på olika sätt också, som du skriver.

[colors_]
2017-03-02 17:56
#25

Ett tips är att testa Duolingo med dator i webbläsaren också. Man får skriva mer, och får översätta från Engelska till sitt språk genom att prata också. Det blir lite variation från att bara använda surfplatta/mobil, vilket är bra. Sedan ser man lite statistik också.

Jag upptäckte detta nyss… :)

Veda
2017-03-03 07:54
#26

#25 Det går att ha pratet på mobilen också. Men jag stängde av den, det funkar inte så bra. 

Jag personligen använder Babbel på datorn och Duolingo på mobilen, som en repetition av vad jag lärt mig tidigare, några ord tillkommer förstås. Pratar gör jag mest på min kurs i det verkliga livet och på resor (men Babbel har också talövningar, som funkar sådär).

[colors_]
2017-03-03 12:20
#27

Jo, man kan ju öva att tala i mobilen också, men det fanns ännu en talövning som är lite annorlunda på datorn :)

Okej, ja det verkar ju vara en bra variation. Jag gillar även talövningarna i Duolingo, även om den inte är perfekt får man öva på uttalet osv. :)

Annons:
Veda
2017-03-03 12:24
#28

Okej, då kanske jag ska kolla på datorn hur det ser ut där. Jag har hittills mest problem med engelskan. Men jag får se det som att jag tränar två språk.

[colors_]
2017-03-03 13:32
#29

Ja, gör det! Jag själv missar på engelskan ibland, men eftersom jag har använt den så pass mycket går det oftast bra. Tänker så jag med, man får träna engelskan samtidigt ;)

Upp till toppen
Annons: