Annons:
Etikettspråkgrupp-europa
Läst 1931 ggr
teddykaniner
1/7/17, 1:27 AM

Essähjälp, vad kan jag ta upp?

Hejsan!

Det är så att jag ska skriva en essä, alltså som skolarbete. Jag känner att jag fastnat eftersom den ska vara rätt lång, och tänkte fråga ifall någon här har något förslag på vad jag mer kan ta upp och spinna vidare på. 
Ämnet är : . Assess the importance of understanding authors’ lives and backgrounds when reading and interpreting postwar literary texts.

på svenska: bedöm hur viktigt det är att förstå författarens liv och bakgrund när man läser och tolkar litterära texter från efter krigstiden.

Vore verkligen uppskattat! Har nu tagit upp några exempel på texter och författare om deras liv, men tycker inte det gav så mycket längd… har också motargument till varför det inte är viktigt.

Obs, kanske lite off topic men det är iaf på engelska!

Med vänlig hälsning,
Jenny

Annons:
obstitant
1/24/17, 5:30 PM
#1

Det går ju att föra en diskussion dels om huruvida biografisk kunskap är viktig för att förstå texter generellt, dels (utifrån hur frågan är formulerad) om efterkrigstiden på något sätt utmärker sig i denna fråga. Man skulle t.ex. kunna tänka sig att det blir viktigare ju längre tillbaka i tiden en text är författad, eftersom människors erfarenheter och tänkande då kanske skiljer sig mer från ens egna - jag har t.ex. hört väldigt intressanta bibeltolkningar från teologer som sätter in bibeltexterna i historiska ramar. Det kanske också är så att just efterkrigstiden var speciell genom att människor på olika sätt hade påverkats av världskrigen, och att förståelsen för texten fördjupas av att ha kännedom om vilka just författarens erfarenheter var. ELLER så kan man se det som att ett ev. existentiellt mörker talar för sig själv och kan appliceras på många olika mänskliga erfarenheter. Tittar man på Guernica på ett annat sätt om man vet vad den föreställer?

 Nu bara gissar jag, det är ju dina studier… men det kanske är ytterligare en aspekt i alla fall.

Upp till toppen
Annons: