Annons:
Etikettgrammatik
Läst 3987 ggr
Sandra-B
2016-09-23 23:58

"Vi" eller "man"?

Jag ska skriva en sorts faktatext som ska användas av elever i årskurs 6 som ska lära sig att spela bridge. Formatet kommer att bli ett litet häfte som eleverna ska få, uppdelat i olika delar där en del är en lektion.

Häftet kommer dels att bestå av ren fakta om hur spelet går till, vad man behöver för att kunna spela etc, men också av exempelvis taktik och tips på hur man bör tänka i olika situationer.

När jag skulle börja kom jag på mig själv att inte veta vilken person/form det är lämpligast att skriva i…

Är det bäst att skriva exempelvis "När vi gör så här blir resultatet detta, men om vi istället gör så här…" eller är "När man gör så här blir resultatet detta, men om man istället gör så här…"?

Själv föredrar jag att läsa texter där jag personligen inte involveras i ett "vi" utan jag föredrar ett mer allmänhållet "man". Min fundering är dock hur man generellt brukar skriva sådana texter och speciellt vad som är enklast för barn i tolvårsåldern att läsa och ta till sig.

Vad säger ni här inne som är duktiga på grammatik och språk?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Annons:
Honestyisdead
2016-09-24 00:02
#1

Jag tycker att "man" känns rätt i det fallet.

kattöga
2016-09-26 11:01
#2

Jag skulle nog skriva "Du" istället. Antagligen för att jag inte är särskilt förtjust i ordet "man"….. Men också för att jag riktar mig till läsaren.

Om du gör så här, blir resultatet si, men om du gör så här så blir resultatet så….

Men det viktigaste är väl att man håller samma linje rakt igenom hela texten.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Inkanyezi
2016-09-26 11:49
#3

Jag tycker att "du" kan passa bra i en handfast instruktion där man måste göra på ett visst sätt, men att "man" passar bäst i de flesta fall där det finns en variation i infallsvinklarna.

Motståndet som man emellanåt stöter på mot det könlösa pronomenet "man", handlar väldigt ofta om att det missuppfattas som att det vore en fråga om genus, vilket det inte är. "Du" är visserligen också genusfritt, men "man" - pronomenet - har inte det minsta med genus eller kön att göra. Tvärtom blir det i stället en genusfråga när man hävdar att det behöver ersättas, en maktfråga från den som vill utrota allting som kan tolkas som genusbetingat.

Så "man" är det som jag tycker fungerar bäst, och allt annat verkar krystat.

Honestyisdead
2016-09-26 11:55
#4

#2 Själv tycker jag att "du" är alldeles för personligt för en sådan text. 

Vad är det du inte gillar med ordet "man"?

Gronstedt
2016-10-19 12:28
#5

Det enklaste i instruktioner är direkt tilltal men utan vare sig "vi", "man" eller "du", utan skrivningar av typen: "Gör så här för att åstadkomma x. Gör så där för att åstadkomma y." eller "Detta orsakar x, medan det där orsakar y." Inte för många villkor och om och men, korta satser och enkla sammanhang.

#3: De egentliga invändningarna mot "man" är att det blir krångliga skrivningar om något slags abstrakt entitet, vilket kan göra det svårt för (i synnerhet den ovana) läsaren att ta till sig anvisningarna. Om något tilltalsord ska användas, är därför "du" att föredra, då det tydliggör att det är just läsaren av instruktionen som ska göra som det står. Instruktioner ska alltid göras så enkla som möjligt, men inte enklare, och kunna förstås med lätthet av läsaren med sämst förutsättningar utan att verka löjligt förenklade för läsaren med bäst förutsättningar.

tarantass
2016-10-19 15:59
#6

Håller i stort sett med Gronstedt, utom i att om man inte kommer runt pronomen på ett naturligt sätt kan "du" uppfattas påträngande. "Man/en" kan vara att föredra. Det beror mycket på hur man skriver i övrigt. Enkelt men inte "så att det märks att det är enkelt" och kan verka nedlåtande. Har man svårt för det ska man kanske se upp extra med "du".

(Det här är fel ställe att käbbla om "man/en", men det är också dålig stil, provocerande och motverkar diskussion att beskylla folk för maktlystnad och att vara ute i ogjort väder när det är fullständigt uppenbart varför ett pronomen kan uppfattas som manligt kodat.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Sashhi
2016-11-02 10:50
#7

Det är ju skillnad på faktatext och exempelvis många akademiska texter där man inte bör använda du/vi (och inte heller man utan att hänvisa vilka "man" man syftar till). Det finns egentligen inget rätt eller fel i sammanhanget, men i samband med vad eleverna eventuellt kommer att få lära sig i senare ålder (vilket ofta är att använda ordet man) skulle jag använda man för att försöka skapa associationen man = "formellt" (även om det absolut inte alltid stämmer, men det är ofta så man får lära sig).

Not your mom, not your milk.

Upp till toppen
Annons: