Annons:
Etikettövrigt
Läst 4569 ggr
Navai
2016-08-21 19:37

OT verb till substantiv

Hejsan, jag har en undran bland alla er skrivkunniga !

Jag undrar hur man ändrar ett verb till ett substantiv?
Finns det några nyttiga regler man kan använda sig utav? Hur ska man tänka? Ge förslag på allt ni kan komma ihåg! Väldigt väldigt tacksam för svar!

/mvh en vädigt tacksam person!

Annons:
Kyllan56
2016-08-21 19:49
#1

Jag är ingen grammatikexpert, men jag skulle helt enkelt sätta ett eller en framför.

Tex. verbet arbeta blir substantivet ett arbete. Att drömma blir en dröm o.s.v.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

tarantass
2016-08-21 20:05
#2

Kopierar mitt svar från en annan sida, lätt kompletterat:

Svårt att svara på eftersom det inte finns någon generell regel. Samma verb kan också ändras till flera substantiv med olika detaljbetydelser (och samma substantiv till flera verb).

Några allmänna bildningssätt finns förstås, som "-ende/-ande" och "-ing/-ning", men de ger också särskilda betydelser som inte alltid passar. Sättet som #1 föreslår kan man alltid prova men funkar inte alltid.

Så du måste nog tala om vilka ord och sammanhang du tänker på, om du inte själv hittar något lämpligt när du rotar i högen.

Några exempel för att visa vad det kan handla om:

  • Bilda, bildas: bildande, bildning, (folk-)bildare

  • Gå: gång, gående, gångare

  • Göra: (åt-)gärd, görande, görning

  • Komma: (an-, upp-)komst, kommande

  • Springa: språng, springande, springare, (ur-)sprung

  • Svara: svar, svarande

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Ephraim
2016-08-21 21:49
#3

Det finns olika typer av substantiv som är bildade ur verb, där substantivet kan avse: En aktivitet: springa > springande, löpa > löpning En enskild handling: hugga > hugg, upptäcka > upptäckt, slå > slag Någon som ägnar sig åt en aktivitet: fiska > fiskare, (bo > boende) Redskap för en handling: räkna > räknare Någon som utsätts för en handling: adressera > adressat, (mörda > mördad) Resultatet av en handling: bygga > byggnad, upptäcka > upptäckt, uppfinna > uppfinning, skulptera > skulptur, beräkna > beräkning Orden inom parentes är väl inte fullt ut substantiv, utan beter sig fortfarande som particip vad gäller böjning. "Springande" tror jag har övergått till ett verkligt substantiv. Svenskan har ganska många mönster för att bilda substantiv från verb. Många av dem kan användas för mer än en kategori ovan men normalt kan de inte användas för alla. Vissa mönster är gamla och används inte för nybildning, vissa är lånade.

Navai
2016-08-24 06:48
#4

Hejsan! tack alla för era svar!

ar endast en uppgift, finns ingen förklaring till. Det står bara.

A. Byt ordklass
gör ett substantiv av följande verb. Exempel: att hopppa - ett hopp

Det  är framförallt dessa ord jag söker svar på:

att intressera- 
att berätta
att inervjua
att fråga
att svara
att hända
att förbereda
att arbeta
att leva
att skriva

Upp till toppen
Annons: