Annons:
Etikettspråkhistoria
Läst 3319 ggr
Mixa20
6/23/16, 9:17 AM

Ordval

Jag reagerar på hur man säger just våra traditoner på våra högtider. Enligt min syn och vad jag fått lära mig så heter det God Jul, Glad Påsk, Trevlig Midsommar. Det är just den sista hälsningen som jag reagerar på när man säger Glad Midsommar. Vad säger man på riktigt egentligen. Mvh Undrande Tina

Annons:
Niklas
6/23/16, 9:35 AM
#1

Jag tycker att det beror på vad man vill önska personen. Vanligast i midsommarfallet är nog just trevlig, men god, glad, skön är också vanligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zadeira
6/23/16, 10:12 AM
#2

Jag vet inte vad som är "korrekt", men egentligen spelar det väl ingen roll så länge meningen är god. Jag menar "trevlig jul" eller "glad jul" är ju inte det man säger normalt sett, men det är ju faktiskt saker man även önskar folk på julen och inte bara en god jul.

Men ja, vad som är korrekt eller varför det i folkmun sägs som det gör vet jag inte.

Maria
6/23/16, 2:28 PM
#3

Har sett på många sajter här iFokus att man önskar både glad midsommar och trevlig midsommar.

Jag önskade sonen en fin midsommar😉 så det finns nog en massa varianter.

Jag tror inte det finns något som är korrekt, möjligen mer eller mindre vanligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mixa20
6/23/16, 3:45 PM
#4

Ok, då vet jag! Jag fortsätter och säger som jag lärt mig😃👍🏼

Mixa20
6/23/16, 3:46 PM
#5

Trevlig Midsommar på Er🇸🇪☀️

OlgaMaria
6/23/16, 5:42 PM
#6

God Jul och Glad Påsk känns ju väldigt etablerat men jag har aldrig tänkt att något särskilt skulle gälla för midsommar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Mixa20
6/26/16, 3:51 PM
#7

Har alltid hört sedan jag var liten Trevlig midsommar. Kanske beror på var i landet man bor! :)

Maria
6/26/16, 3:58 PM
#8

Vi åkte igenom/förbi Skövde igår och det stod stora skyltar med "glad midsommar" vid avfarten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ephraim
6/26/16, 10:18 PM
#9

En Google-sökning visar att "glad midsommar" och "trevlig midsommar" är ganska vanliga båda två. "Glad midsommar" är något vanligare, dock. Övriga varianter jag kunde komma på är inte alls lika vanliga. "Glad midsommar": 704 000 "Trevlig midsommar": 427 000 "Fin midsommar": 45 600 "Härlig midsommar": 38 700 "Skön midsommar": 36 500 "Underbar midsommar": 29 900 "God midsommar": 17 500 Alla träffar är nödvändigtvis inte sådana där uttrycket användes som hälsning eller önskning, men det är nog ändå de flesta (även vad gäller exempelvis "fin midsommar" och "underbar midsommar").

Upp till toppen
Annons: